Trafikken i Københavns havn og kanaler er tredoblet på tre år

Den øgede trafik kræver bedre skiltning, mener kajakforening.

Kasper Eich-Romme fra GoBoat har også oplevet en øget trafik i havnen, og det stiller langt større krav til sikkerheden hos GoBoat siger han.

Engang var det næsten kun med en kanalrundfart, at man kunne se København fra vandsiden, men nu byder Københavns rekreative havn på alt fra SUP's til guidede ture på tømmerflåder.

Københavns Havn er populær som aldrig før, og trafikken i havnen er steget betydeligt. Det viser en optælling fra By & Havn, der står for driften af havnen.

Under Langebro har By & Havn opsat en tæller, der tæller hvor mange både, kajakker, havnebusser, og hvad der ellers sejler rundt, som passerer gennem broens midterste bue.

På blot tre år er der sket mere end en tredobling i antallet af registrerede fartøjer, og i 2018 passerede 30.276 fartøjer under broen.

Nogle af dem, der bruger havnen meget, er de blå udlejningsbåde fra GoBoat, som startede op i 2014.

- Vi har virkelig oplevet en stor efterspørgsel. Folk er vilde med at komme en tur ud og sejle. Da vi åbnede i 2014, havde vi 8 både, og i dag har vi 38 både på Islands Brygge, siger Kasper Eich-Romme, som er medejer og idémanden bag GoBoat.

De 38 både ligger også langt fra stille i havnen. Sidste år sejlede bådene cirka 30.000 timer rundt i de Københavnske kanaler.

- Vi ved, at vi har et ansvar for sikkerheden, når vi sender så mange uerfarne ud i havnen. Og derfor går vi også op i at give en sikkerhedsinstruks og sørge for, at folk ombord er ædru og klar til at begive sig ud i havnetrafikken, siger Kasper Eich-Romme.

Fire herrer fra Middelfart er klar til en dag i Københavns kanaler.

Trafikken kræver større fokus på sikkerhed

Den øgede trafik på vandet oplever man også hos Københavns Kajakklub, fortæller formand Tue Pedersen, som er glad for, at flere bruger havnen. Han peger dog på, at trængslen kan skabe farlige situationer og være til gene for havnebusserne og kanalrundfarten, hvis folk ikke kender reglerne:

- Jeg oplever ofte, at folk i udlejningsbåde fra GoBoat, Friendship eller nogle af de andre udlejningsfirmaer ikke kender vandet, reglerne, og som mangler rutinen til at læse situationer.

Derfor mener Tue Pedersen, at der bør sættes flere skilte op, der guider og hjælper både gæster i havnen, urutinerede førere, men også dem som fast benytter området.

- Flere skilte, bøjer eller andre afmærkninger vil kunne afhjælpe flere farlige hændelser og skabe en mere sikker havn for både os og dem, som ikke så ofte bruger havnen, siger han.

By & Havn: Vi er langt fra havnens maksimale antal brugere

I sidste uge åbnede den niende badezone ved Kalvebod Brygge, og den konstante udvikling af havnen kræver et øget fokus på sikkerheden, mener By & Havn.

- Vi holder fokus på, at der er trygt i og ved havnen, men begynder der at komme uhensigtsmæssige og farlige hændelser, må vi skride ind, siger Per Schulze udviklingschef i By og Havn, der står for sikkerheden i Københavns Havn.

Derfor holder By & Havn godt øje med udviklingen.

- Der er måske et maks på, hvor mange brugere der kan være i havnen, men jeg synes ikke, vi har nået den endnu, siger Per Schultze og understreger, at der allerede er regler, og at det ikke er helt simpelt at lave regler for trafikken i havnen.

By & Havn har i deres Havnestrategi lagt op til at brede trafikken mere ud, så færre er i Inderhavnen, hvor der er særligt meget aktivitet.

- Det kan være, at der kommer områder, hvor vi oplever for meget trafik, og at vi simpelthen må lukke for områder, siger Per Schulze.

Facebook
Twitter