Tusindvis af grundejere må ikke længere betale kommunen for at fjerne sne, is og blade

Ankestyrelsen gør det klart, at kommunerne ikke må tilbyde saltning og rydning på private fællesveje.

På private fællesveje har grundejerne ansvaret for at salte og rydde sne og blade. I flere kommuner tilbyder kommunen at gøre det mod betaling, men det må de ikke, siger en afgørelse fra Ankestyrelsen. (Foto: Tommy Kofoed © Scanpix)

Grundejerne på private fællesveje må fremover finde private firmaer, der kan salte og fjerne sne og blade fra deres veje.

Det er konsekvensen af en udtalelse fra Ankestyrelsen, der siger, at kommunerne driver ulovlig servicevirksomhed, når de tilbyder saltning og rydning på de veje, hvor ansvaret ligger hos grundejerne.

I Lyngby-Taarbæk Kommune betyder det, at 2.970 grundejere sidste år fik besked om, at deres serviceaftaler ophørte 1. november 2018.

Det har blandt andre ramt 480 grundejere i Hjortekær, der i fællesskab har skulle finde et privat firma til at salte og rydde sne. Det har været en stor opgave at koordinere, siger Christina Sigvardt, der sidder med i Grundejerforeningen Hjortekær og har været med til at indhente tilbud og finde ud af, hvilke grundejere der ville være med i en ordning.

- Mange vil ikke forpligte sig, når de ikke kender en pris, og det er svært at få en pris, når man ikke kender omfanget af opgaven. Vi er mange involverede, der har brugt rigtig meget tid på det, og personligt har jeg skrevet over 200 mails, siger hun.

Det er lykkedes at finde en løsning, som næsten alle grundejerne bakker op om. Det skyldes dels, at et af de tilbud, der blev indhentet, var klart billigere end de andre, siger Christina Sigvardt. Og så har det også været afgørende, at alle grundejerne var indstillet på, at der skulle findes en løsning.

- Der har været en god forståelse for, at ikke alle kunne blive hørt, og at vi ikke kunne gå op i småting, hvis det her skulle lykkes.

- Det har været en stor opgave at koordinere, siger Christina Sigvardt, der sidder med i Grundejerforeningen Hjortekær, som selv skulle finde snerydning til deres private fællesveje, efter kommunen ikke længere måtte varetage opgaven. (Foto: (privatfoto) © DR / Privatfoto)

Det firma, der har fået opgaven med at ordne vejene i Hjortekær, gør det billigere end kommunen. Alligevel ville Christina Sigvardt stadig foretrække, at kommunen gjorde det.

- Man kan ikke vide, hvad der opstår af problemer, når det bliver rigtig vinter, og folk måske ikke synes, at det bliver gjort lige så godt som af kommunen, og det er jo noget, vi frivillige skal håndtere.

Kommunalpolitikere: Brug for lovændring

Også i Gladsaxe og Rudersdal må grundejerne på de private fællesveje vinke farvel til kommunernes vejservice, men det sker ikke med politikernes gode vilje. Formanden for teknik- og miljøudvalget i Rudersdal, Court Møller (R), ærgrer sig på borgernes vegne.

- Vores ordning har været udgiftsneutral for kommunen og enkel for borgerne, der har fået løst en opgave, som har været vigtig for dem. Så det har været en god ordning både for kommunen og borgerne, siger han.

I Lyngby-Taarbæk Kommune mener formanden for teknik- og miljøudvalget, Sigurd Agersnap fra SF, at det er tåbeligt, at de kommunale maskiner ikke må køre på de private fællesveje.

- Både effektivitetsmæssigt og klimamæssigt er det jo bedre, at kommunen, der alligevel rydder de offentlige veje, også kan tilbyde at tage de private veje med.

I Lyngby-Taarbæk tilbyder kommunen grundejerne på de private fællesveje et påbud, så kommunen fortsat kan stå for snerydning og saltning. En kommune kan nemlig udstede et påbud om, at de overtager snerydningen, hvis grundejerne selv forsømmer det. Det svarer til at bede om en bøde, siger Sigurd Agersnap, der mener, at loven bør ændres, så kommunerne kan få lov at tilbyde vejservice på de private fællesveje.

Og det bakker Gladsaxes borgmester Trine Græse op om. Hun vil rejse sagen i KL, hvor hun sidder i miljø- og forsyningsudvalget.

- Jeg har tænkt mig at tage det med, næste gang jeg skal til udvalgsmøde senere i januar, for jeg går ud fra, at det er et landsdækkende problem, siger hun.

Minister: Ikke en kommunal opgave

Der er imidlertid ikke udsigt til en lovændring, hvis det står til transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).

I et skriftligt svar skriver han, at kommunerne ikke bør konkurrere om opgaver på grundejernes regning, som lige så godt kan varetages af private. Han opfordrer grundejerne til at håndtere opgaverne selv eller gøre brug af private entreprenører.

Også i Høje-Taastrup og Brøndby tilbyder kommunerne vejservice på de private fællesveje. Her er man ved at se på Ankestyrelsens afgørelse. Det samme er man i Herlev.

I Gladsaxe har man som en konsekvens af Ankestyrelsens afgørelse besluttet at opsige serviceaftaler med 77 private fællesveje. Nu vil kommunen se på, om nogle af vejene skal gøres kommunale, så kommunen overtager ansvaret for saltning og rydning.

Facebook
Twitter