Udskældt akut-telefon får ros - men er stadig ikke god nok

Som borger kan du være tryg ved, at lægerne hos 1813 har den rette uddannelse og erfaring, viser ny ekstern rapport.

Region Hovedstadens akuttelefonen 1813 blev indført 1. januar 2014 og har siden været udskældt. (Foto: Nikolai Linares © Scanpix)

Kritikken har i flere år væltet ned over Region Hovedstadens akuttelefonen 1813.

Særligt da DR sidste år kunne afsløre, hvordan der blev begået fejl hos personalet hos 1813, da to drenge ringede ind med symptomer på den livsfarlige sygdom smitsom meningitis, som de senere døde af.

Men ifølge en ny ekstern konsulentrapport, som Region Hovedstaden har bestilt efter meningitis-sagerne, er der ingen grund til at være bekymret, når man ringer til 1813.

De såkaldte rådgivende læger, som rapporten har undersøgt, har i langt de fleste tilfælde den rette uddannelse, erfaring og kompetence. Funktionen vurderes som ”et læge- og sundhedsfagligt kvalitetsløft til akuttelefonen 1813, som i øvrigt er velfungerende”.

Det glæder Sophie Hæstorp Andersen (S), formand i Region Hovedstaden:

- Det er betryggende, at vi nu har vished om, at den rådgivende lægefunktion helt grundlæggende fungerer, men vi skal ikke hvile på laurbærrene.

Kritik af lægernes uddannelse

Trods de positive ord mod den ellers udskældte akuttelefon, så er der ingen grund til at sprænge champagnepropperne, mener to af akuttelefonens kritikere.

Det er nemlig ikke godt nok, en stor del af vagterne fortsat bliver varetaget af børnelæger, kirurger eller sågar læger, som stadig er under uddannelse. Kun 63 pct. af vagterne bliver varetaget af en speciallæge med i almen medicin.

Det tal burde være 100 procent, mener Christoffer Buster Rheinhardt (K), der er formand for Sundhedsudvalget i Region Hovedstaden.

- En læge er ikke bare en læge, lige som en håndværker ikke bare er en håndværker. Jeg mener, vi skal sætte det rigtige speciale til at løse den rigtige opgave. Og det er altså speciallæger i almen medicin, der er de rigtige til at diagnosticere over telefonen, siger han.

Overlægeforening: Kig mod de andre regioner

Hos Overlægeforeningen har man fra starten af været kritisk over for akuttelefonen. Lisbeth Lintz, der er formand i foreningen, er glad for, at der tilsyneladende er kommet bedre styr på bemandingen hos 1813.

Men hun minder om, at det i de andre regioners vagtlægeordninger næsten altid er en speciallæge i almen medicin, der tager telefonerne:

- Det burde være 100 procent af vagterne, der blev dækket af læger med speciale i almen medicin, for det er det, man ser i de andre regioner, siger hun.

Det er konsulenthuset Implement Consulting Group, der har undersøgt den rådgivende lægefunktion ved Akuttelefonen 1813.

Facebook
Twitter