Ulovlig parkering: København vil fjerne biler fra handicapbåse

København vil kunne skrue bissen på over for bilister, som ulovligt benytter handicapparkering.

Hans Jørgen Møller er en af de handicappede bilister, der er enig i, at en hårdere kurs mod parkeringssnyd er en god løsning. (Foto: Jacob Pries © Dr København)

Dobbelt op på parkeringsafgift, hjullås eller konfiskering af hele køretøjet.

Et flertal af politikerne i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg vil stramme skruen over for bilister, der ulovligt parkerer på byens handicappladser.

Sidste år udstedte kommunen mere end 2.000 afgifter til bilister, der holdt på parkeringspladser reserveret til folk med handicapskilt i forruden.

- Det er sgu meget almindeligt. Jeg oplever det ved indkøbscentre, turistmål, koncerter og sågar ved Rigshospitalet, og for mig kan det betyde, at jeg ikke kan komme derhen, hvor jeg skal, siger 69-årige Hans Jørgen Møller, der er dværg, og som har smerter på grund af ledproblemer og derfor går med benskinner.

Dobbelt op på parkeringsafgift

Det koster i dag 1.020 kroner, hvis du parkerer ulovligt på en handicapplads, men i København mener man, at der er behov for at sætte endnu hårdere ind mod de ulovlige parkeringer.

- Nogle forsøger at snyde sig til en parkeringsplads uden at have ret til det, så derfor er der brug for hårdere midler. Når man sætter en handicappet i knibe, skal det kunne mærkes økonomisk, siger medlem af Teknik- og Miljøudvalget Jakob Næsager (K).

En fordobling af bøden til 2.040 kroner er et af de forslag, kommunen har sendt til transportminister Ole Birk Olesen (LA) for at ramme uIovlige parkeringer hårdere, men man skal også kunne fjerne en bil helt, hvis den spærrer pladsen for en handicappets bil.

Det forslag bliver der taget godt imod i Hans Jørgen Møllers specialbyggede Renault med det blå handicapskilt i forruden:

- Jeg synes, det er i orden, for det er det eneste, der hjælper. Det der med de gode viljer, det holder altså ikke, siger han.

FDM: Hjullås får biler til at spærre i længere tid

Det er dog ikke alle, der er lige begejstrede for alle de tiltag, København vil sætte i værk over for ulovligt parkerede biler.

- En hjullås gør, at bilen holder der længere, for så kan man ikke fjerne sin bil, når man kommer tilbage, og politiet har allerede mulighed for at fjerne biler, der holder ulovligt, siger juridisk konsulent i FDM Dennis Lange.

Han peger på, at kommunen i stedet bør intensivere kontrollen i de områder, hvor der er problemer med ulovlig parkering på handicappladserne.

Og kontrollen er der brug for, mener Hans Jørgen Møller, der kun skulle køre en kort tur, inden han kunne konstatere, at en stor varevogn blokerede en handicapplads ved det lokale supermarked:

- Brug hovedet og tænk på, hvorfor de handicappladser egentlig er lavet. Det er ikke for at genere folk, men for at gøre vores tilværelse så normal som mulig, og så vi kan komme hen til de steder, vi skal, siger han.

Sådan vil København bekæmpe ulovlig parkering på handicappladser

  • I april skrev Københavns Kommunes teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) til transportminister Ole Birk Olesen (LA) med fire konkrete ønsker:

  • Hjemmel til at anvende hjullås på køretøjer, der parkerer ulovligt på handicappladser. Hjullås skal kunne anvendes umiddelbart efter, der er pålagt den første afgift for overtrædelse af parkeringsforbud på handicappladser.

  • Hjemmel til at bortfjerne køretøjer, der parkerer ulovligt på handicappladser, hvilket forudsætter en ændring af færdselslovens § 123, som vil give kommunerne hjemmel til at Side 2 af 2 fjerne ulovligt parkerede biler, som holder til væsentlig gene for den øvrige trafik.

  • Ændring af færdselslovens § 121, stk. 5, punkt 2 og 3, så standsning omfattes, så der ligesom for parkering kan pålægges en afgift på 1.020 kr. for standsning på handicappladser, som i dag kun udløser en afgift på 510 kr.

  • Forøgelse af afgiften for ulovlig parkering (og standsning, jf. ovenstående) til firdobbelt takst, hvilket vil være i overensstemmelse med afgiften på 2.040, som udstedes for ulovlig parkering af lastbiler og busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg

  • Kilde: Brev fra Københavns teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen.

Facebook
Twitter