Ventetiden på akuttelefonen fortsætter med at stige

Borgerne har i gennemsnit ventet 26 minutter på at komme igennem til akuttelefonen, viser et notat fra Region Hovedstaden.

Der er stadigvæk lang ventetid til akuttelefonen. (Foto: DR © DR Nyheder (arkivfoto))

Borgere, der vil igennem til Region Hovedstadens akuttelefon må stadig vente i lang tid på at komme igennem til sygeplejerskerne og ventetiden fortsætter med at stige.

Det viser et notat fra Region Hovedstaden og i weekenden var ventetiderne de længste i ordningens levetid, skriver Berlingske. 

Her måtte borgere i gennemsnit vente 26 minutter i røret og der var borgere, der måtte vente i helt op til 48 minutter på at komme igennem til akuttelefonen i den forgangne weekend.

- Det synes jeg, er rigtigt ærgerligt og det er også uacceptabelt, fordi vi gerne vil give et tilbud til borgerne, hvor de selvfølgelig ikke skal sidde og vente på at komme til, siger formand for Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen til P4 København.

Lægeformand: Det kan ikke overraske regionen

Problemet kan dog ikke komme bag på regionen, mener Mads Koch Hansen, der er formand for lægeforeningen.

- Det viser igen, at det her ikke var ordentligt planlagt og at den beslutning man tog, var funderet på et forkert grundlag, siger Mads Koch Hansen.

Vil ansætte flere sygeplejersker

For at mindske ventetiden vil regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen nu hyre fem til 10 ekstra sygeplejersker.

- Vi har generelt behov for flere sygeplejesker til at tage telefonen og vi ansætter også løbende flere læger, siger Sophie Hæstorp Andersen.

Men det er symptombehandling, mener Mads Koch Hansen.

- Som jeg læser tallene, så er det læger, der mangler. Så jeg tror ikke løsningen er flere sygeplejersker. For vi er nødt til at have den faggruppe ind, der rent faktisk kan afslutte nogle patienter, siger han til P4 København.

Lægerne vil finde en løsning med Region Hovedstaden

I stedet bør man finde en løsning mellem Region Hovedstaden og de praktiserende læger, der sidste år mistede lægevagten, siger Mads Koch Hansen.

- Jeg håber at man kan finde en løsning sammen. For det her går ud over patienterne og det er der ikke nogen, der kan være tjent med, siger han.

Men Sophie Hæstorp holder fast i at ventetiderne nok skal komme ned, hvis regionen følger den plan for akuttelefonen regionsrådet netop har vedtaget.

- Vi følger den plan som regionsrådet vedtog i går og det er at alle skal kunne komme igennem i løbet af tre minutter, siger Sophie Hæstorp Andersen.

Facebook
Twitter