170 bilister anmelder Europark og Euroincasso for bedrageri

Kollektiv politianmeldelse skal tvinge parkeringsselskab til at tilbagebetale rykkergebyr.

Mandag eftermiddag vil landets politikredse begynde at modtage stribevis af enslydende anmeldelser - rettet mod det private parkeringsselskab Europark og inkassofirmaet Euroincasso.

Omkring 170 utilfredse bilister, som er medlemmer af facebookgruppen 'Samlet front mod Euroincasso', vil anmelde de to selskaber for bedrageri. Det oplyser Palle Katring-Rasmussen, der tegner gruppen udadtil.

Direktør Palle Katring-Rasmussen fra Stevns har taget initiativ til en fælles, koordineret politianmeldelse af det private parkeringsselskab Europark og Euroincasso, fordi flere rykkerskrivelser ikke er nået frem til modtagerne. (Foto: (Privat foto))

En tilsvarende anmeldelse vil også blive sendt til Forbrugerombudsmanden.

- Jeg håber, at alle de mennesker, som har betalt mellem 1500 og 5000 kroner i diverse rykkergebyrer og renter, ender med at få godtgjort deres udgifter, siger Palle Katring-Rasmussen.

Gruppens medlemmer mener, at Europark og Euroincasso bryder loven om god inkassoskik. Det begrunder de med, at ingen af de 170 bilister har hørt om en ubetalt parkeringsafgift, før de pludselig modtager rykker nummer 4.

Hverken selve afgiften, rykker 1, 2 eller 3 er ifølge anmelderne nået frem til modtagers postkasse. Hvilket så betyder, at parkeringsafgiften er vokset betragteligt, fordi der er pålagt rykkergebyr, inkassogebyr og renter.

- Det er 100 procent identiske forløb, og det er ekstremt påfaldende. Det ligner uvægerligt noget, der er utrolig systematisk, siger Palle Katring-Rasmussen.

Da DR den 7. januar første gang omtalte planlægningen af en kollektiv politianmeldelse, havde forretningsmanden fra Stevns været i kontakt med omkring 30 utilfredse parkeringskunder.

Siden er det væltet ind med henvendelser.

- Det er rimelig overvældende. Hver morgen ligger der 4-5 henvendelser fra folk, der ønsker at være med i gruppen.

En af medlemmerne er Tina Boel Van Ingen, som bor i Lemvig Kommune. Det er første gang i hendes liv, at hun skal prøve at indgive en politianmeldelse.

- Jeg håber, at vi får noget retfærdighed ud af det. For vi føler os uretfærdigt behandlet, siger hun.

Tina Boel Van Ingen modtog 15. december denne rykker fra Euroincasso:

Tina Boel Van Ingen modtog i midten af december et brev fra Euroincasso. Heri stod, at hun tidligere havde fået tilsendt både p-afgift og tre rykkerskrivelser. Og nu var beløbet vokset fra 795 kroner til næsten 2000 kroner.

Tina Boel Van Ingen fortæller, at hun både har tjekket hos Postnord og sit lokale postbud, om brevene kan være gået tabt. Men det er blevet afvist.

- Det kan godt være, at vi kommer til at betale de næsten 2000 kroner, men jeg håber, at der med anmeldelserne kommer opmærksomhed om, hvordan parkeringsselskaber agerer. Så der kommer en ny praksis efter det her, siger hun.

Det samme gør Palle Katring-Rasmussen.

- Jeg håber, at uvildige øjne vil kigge på det her. At når politiet pludselig sidder med næsten 200 anmeldelser, så er der nogen der tænker, at der skal nedsættes en gruppe eller et udvalg, der skal kigge det efter i sømmene, siger han.

Selskab afventer politianmeldelse

Det er Apcoa Parking Danmark A/S, som står bag Europark og Euroincasso. I en mail til DR oplyser selskabets presseafdeling, at man udelukkende benytter sig af postomdelere, der er godkendt efter postlovens paragraf 3.

Apcoa skriver også:

"Den nuværende mediedækning gør naturligvis indtryk, og det er oplagt, at den har givet anledning til undren hos os, hvorfor vi har været i kontakt med både Bladkompagniet A/S og PostNord. Ingen af de benyttede postomdelere har givet en tilbagemelding om, at der skulle være breve, der ikke kunne afleveres, som ikke er leveret retur til APCOA.

Vi vil forholde os til en eventuel henvendelse fra Politiet, hvis den kommer".