8.000 tons tungt molehoved klarer turen fra Polen til Hanstholm: 'Det er gået suverænt godt'

Et stort molehoved er blevet transporteret gennem flere farvande, for at få plads på den danske vestkyst.

Molehovedet havde blandt andet også et stop i Ålbæk Bugt nord for Frederikshavn, før det ankom til Hanstholm. (Foto: Morten Sørensen)

Et stykke beton på størrelse med en håndboldbane er i dag ankommet til Hanstholm i Nordvestjylland.

Molehovedet har været på en lang tur ad søvejen hele vejen fra Swinoujscie i Polen med stop i både Frederikshavn og Skagen.

I eftermiddags nåede den sin endelige destination i Hanstholm, og i nat skal den installeres på havnen, hvor den skal fungere som kronen på værket på det nye havnebyggeri.

- Det er gået helt suverænt godt. Jeg er spændt, og det skal man også være, når man får lov at lege med den her slags, fortæller Jan Korsgaard, der er projektchef hos Per Aarsleff A/S, som står for udbygningen af havnen.

Molehovedet er så stort, at entreprenørvirksomheden ikke har noget, der kan løfte det. Det er derfor blevet bygget på en pram, som det blev transporteret på noget af vejen.

Men fra Frederikshavn og rundt om Danmarks nordligste spids måtte det 8.000 tons tunge molehoved flyde på vandet hjulpet på vej af to slæbebåde.

- Vi har aldrig lavet noget i den størrelsesorden før. Det er stort og spændende, siger Jan Korsgaard og uddyber:

- Vi fyldte prammen med vand, så den stille og roligt sank til bunds. Herefter har vi forsigtigt fået molen af, så den kunne flyde den sidste del af vejen.

Herefter forlader vandet tankene i prammen og kommer op til overfladen igen, så den kan sejles tilbage til Swinoujscie og påbegynde sin næste opgave.

Sådan så det ud, da molehovedet nærmede sig Frederikshavn:

Vind og vejr er altafgørende

Det har taget et halvt år at støbe molehovedet, og omkring 60 mand har arbejdet på fuldtid på at få det færdigt. Der ligger flere måneders analysearbejde og mange tusind siders animering og kalkulation bag.

Men selvom arbejdet kan lyde kompliceret, er det vejret, der har været mest afgørende for, at opgaven har kunnet blive løst, fortæller Jan Korsgaard fra Per Aarsleff A/S.

- Alt er analyseret og designet til nogle bestemte vejrforhold. Har vi vejrforholdene, kan vi gøre alt det, vi har planlagt. Har vi ikke, så er vi i venteposition, fortæller han.

- Vi har brug for noget rimeligt sommervejr. Vi vil specielt gerne have vejr uden alt for mange bølger.

De havde regnet med at skulle bruge cirka 40 timer på at transportere molen fra Skagen til Hanstholm, men vejret var med dem, og molen ankom faktisk tidligere end planlagt.

Men når de går i gang med at installere molehovedet i nat, er de også afhængige af, at det ikke blæser for meget.

- Vi skal bruge et 24-timers vejrvindue med endnu bedre vejr til selve installationen, siger Jan Korsgaard, som regner med, at det er på plads i løbet af i morgen tidlig.

Uanset hvordan turen fra Polen til den danske vestkyst var gået, var det den rigtige beslutning at få bygget molehovedet i Polen i stedet for i Danmark, slår Jan Korsgaard fast.

- Hvis den skulle bygges i Hanstholm, skulle den bygges i havet, så vi skulle skabe en stor midlertidig konstruktion, vi kunne tørlægge arbejdet i, siger han og uddyber:

- Det er en endnu større opgave, og formentlig også en mere umulig og farlig opgave, så løsningen er den rigtige.

Facebook
Twitter