Abonnér på din egen by: Lokale fællesskaber tænker kreativt for at undgå butiksdød

Digitale tilbudshæfter og konkurrencer skal tage kampen op mod internethandel.

Trussel om butiksdød og tomme gågader får de kreative tanker i gang rundt omkring i landet.

Aalborg har ansat en citymanager, Hillerød har dannet et byforum og Frederikshavn har lavet en konkurrence, hvor man kunne byde ind med sine forslag til, hvordan bymidten skulle se ud.

Nyeste skud på stammen er Klub Holstebro, som byens beboere kan melde sig ind i. Abonnementet giver hver måned kunderne et digitalt tilbudshæfte på deres mobiltelefon, som de kan bruge i de forretninger, som er meldt til. Og det er blandt andre mode- og skønhedsbutikken Style Vision en del af.

- Vi vil selvfølgelig gerne have kunderne til at bruge de lokale butikker noget mere. Det er ingen hemmelighed, at nethandlen er kommet til, fortæller Belinda Rendbæk, der er indehaver af butikken, og uddyber:

- Det vækster fuldstændig sindssygt, og man ser rundt omkring, at butikker lukker.

Medlemmerne betaler 25 kroner om måneden for abonnementet, men får til gengæld adgang til unikke tilbud og events.

- Eftersom flere butikker tager del i det, får jeg adgang til nogle andre kunder, end dem jeg har i forvejen, siger Belinda Rendbæk.

Og netop det, at flere butikker samarbejder om at få kunderne til at blive, er noget nyt i Holstebro.

- Førhen tænkte jeg, at vi var konkurrenter, men sådan synes jeg ikke, det er længere. Vi bruger hinanden mere på kryds og tværs, og det kommer os alle til gode, siger Belinda Rendbæk.

Flere tager initiativ

Holstebro er ikke et enestående tilfælde. I flere byer arbejder kommunen sammen med andre interessanter om at få flere til at handle lokalt. Og flere og flere byer tager emnet op. Det fortæller Per Thye Rasmussen, der er chefkonsulent i Regional Udvikling hos Dansk Erhverv.

- Vi ser mange former for initiativer på området. Det kan være alt fra kuponhæfter til en ny organisering af detailhandlen i byerne.

En kortlægning af danske byer fra Institut for Centerplanlægning fra 2017 viser, at tre fjerdedele af de danske byer vil miste deres brede butiksliv inden 2030, hvis halvdelen af vores forbrug flytter til internettet.

- Det er gået op for folk, at detailhandlen er udfordret. Der er kommet en spiller ind, som hedder internethandel, siger Per Thye Rasmussen.

Lars A. Engberg, der er seniorforsker på Aalborg Universitet i København, mener, at tiltag som for eksempel Klub Holstebro har en stor effekt.

- Vi ved, at det virker, og at det gør en stor forskel, hvis der er en kritisk masse af ildsjæle, der samarbejder om nye tiltag i byerne og lokalsamfundene, siger Lars A. Engberg.

- Det er en effektfuld model, og det bliver på europæisk plan brugt rigtig mange steder.

Også Realdania forsøger at skubbe udviklingen med projektet 'Hovedbyer på forkant'. Her støtter foreningen byer i yderområder til at udarbejde strategier for, hvordan den kan få flere til at handle i de lokale butikker.

Facebook
Twitter