Blinkende strømpebukser og selvoppustelig regntøj: Om få år kan du købe det i butikkerne

Tøj er ikke bare tøj. Fremover bliver tøjet intelligent med lys og farver.

Lifestyle & Cluster har udviklet regntøj med ærmer, der kan blæses op og virke isolerende. Foto: Anders Skou Kristiansen.

Blinkende strømpebukser og tøj, der ændrer farve afhængig af temperaturen.

Når modellerne går hen ad catwalken til Copenhagen Fashionweek, er det ikke kun smukke modeller og flotte rober, der bliver vist frem.

Fremtidens tøj med ny teknologi får modetøj og teknologi til at smelte sammen, og det bliver vist frem på Fashion Tech, hvor danske designbrands har udviklet prototyper på fremtidens tøj.

- Vi har strømper med, der kan lyse, når det bliver mørkt, og noget denimstof, som skifter farve, når det bliver varmere, så det nuancerer i forskellige farver, fortæller Betina Simonsen, der er direktør for innovationsnetværket Lifestyle & Cluster.

Selv om det umiddelbart kan virke mere sjovt end funktionelt, så har de lysende strømpebukser en vigtig funktion.

- Da jeg var dreng, løb vi alle rundt med en rektangulær refleksbrik, og man skulle være noget heldig, hvis lyset fra en bil skulle ramme den. Her er der et sikkerhedsmæssigt aspekt, hvor man bliver synlig i en hel anden grad - til glæde for børn og medtrafikanter, siger Morten Bundgaard, der er administrerende direktør i MP Denmark, som viser tøj frem på Faschion Tech.

Men tøjet skal også være med til at få børnene til at lege mere. For eksempel tøj, der kan lyse, når man bliver rørt i en tagfat-leg.

- En anden funktion er et mere socialt element, hvor vi forsøger at føre elektronikken over i den fysiske leg, hvor børn interagerer med hinanden, fortæller Morten Bundgaard.

Del af en tendens

Innovationsdirektør Betina Simonsen forudser, at intelligent tøj vil vinde frem.

- Der er en tendens til, at vi vil have færre ting, men vi vil have de rigtige ting, siger hun.

Hun peger også på, at man fra sportens verden allerede ser tøj, der kan måle, veje og give signal om, hvorvidt vi har trænet nok.

- Vi vil gerne, at vores hverdag bliver mere effektiv, så vil vi også gerne have hjælp fra tøjet, siger Betina Simonsen.

Men ud over forbrugernes efterspørgsel er timingen også rigtig til, at branchen tør satse på det nye tøj.

- Salget og eksporten går godt, og der er overskud til at prøve det her af. I dansk mode er vi gode til design, men det er også sjovt, hvis vi kan noget mere, og der kommer andre funktioner i tøjet, siger Betina Simonsen, som også påpeger, at teknologierne hele tiden bliver billigere.

Morten Bundgaard mener, at det intelligente tøj vil være på hylderne om tre-fem år.

- Vi skal nå et punkt, hvor det bliver overkommeligt rent prismæssigt. I sidste ende har vi nogle slutbrugere, som skal se værdien af det, men som også skal være villige til at betale for den merværdi, de får. Hvornår den kurve ser rigtig ud, er svær at spå om. Men det går hurtigere rent teknologisk, siger Morten Bundgaard.

KONTAKT REDAKTIONEN

Du er velkommen til at kontakte os på 9610 7500 eller skrive til os på vest@dr.dk.
Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.