Bølge af telefonsvindlere fra "Skat": Går især efter mentalt handicappede

Flere banker oplever, at en ny form for telefonsvindlere ringer til kunder og udgiver sig for at være Skat.

Telefonsvindlere udgiver sig for at være fra Skat og forsøger at lokke NemID ud af bankkunder. (Arkivfoto). (Foto: BAX LINDHARDT © Scanpix)

Pas på, hvis du i den kommende tid får et telefon-opkald fra Skat, der fortæller, at du skal have penge tilbage.

Flere banker oplever, at kunder bliver ringet op af "Skat" - men i virkeligheden er det svindlere, der er ude efter kundernes penge.

- De udgiver sig for at være fra Skat og siger, at de har nogle penge, de skal give tilbage til dem, og at de derfor har brug for deres CPR-nummer, siger Kent Trustrup, der er senioranalytiker i svindelafdelingen hos Danske Bank.

Dér stopper de fleste samtaler i første omgang. Derefter ringer svindlerne igen og udgiver sig nu for at være kundens bank, fortæller Kent Trustrup.

- Så siger de: 'Der er nogle svindlere, der er ved at skaffe sig adgang til din konto'. Så kører den derfra, og de skaffer sig kundens NemID og koder, og alting de skal bruge for at komme ind i deres netbank, siger han.

I nogle tilfælde kan svindlerne også senere finde på at ringe og udgive sig for at være politiet, fortæller Kent Trustrup.

Snyder mentalt handicappede

Ved et møde med forskellige danske bankers afdelinger mod svindel gik det op for Kent Trustrup, at flere af kollegaerne oplever, at de nye telefonsvindlere ofte går efter kunder med mentale handicap.

- Det er egentlig hovedgrunden til, at det er så slemt et problem. De går efter nogle rigtig svage ofre - det er decideret usselt, siger han.

Men hvordan svindlerne finder frem til lige netop dé kunder er uvist.

- Kunderne er ikke fra ét sted i landet eller fra én institution, de er fra hele landet. Så vi formoder at svindlerne har fået en medlemsliste et eller andet sted fra, for eksempel fra SIND eller noget lignende, siger Kent Trustrup.

Anders Dørum Jensen er leder af Spar Nords afdeling mod svindel, og de har netop sendt en advarsel om den nye svindelform ud til deres kunder.

- Vi har faktisk det sidste stykke tid haft op mod 10 sager, hvor kunder er blevet snydt, siger han.

Op mod 30.000 kroner har kunderne mistet, fortæller bankmanden.

- Og det er danske svindlere. De er altså blevet rigtig dygtige til at virke troværdige, siger Anders Dørum Jensen.

Det oplever Kent Trustrup også.

- Fællesnævneren for dem, der ringer, er, at de snakker dejligt klingende dansk og kalder sig meget ofte Mads, Michael eller Martin - ofte noget med m, siger han.

Udlevér aldrig NemID

Bankfolkene blev opmærksom på problemet i midten af oktober.

- Der havde vi mellem bankerne samlet omkring 10 sager. Nu vil jeg skyde på, at vi har mellem 40-50 sager, og det er på tre måneder, siger Kent Trustrup.

Han regner med, at der siden oktober sidste år har været omkring 30-40 sager med mentalt handicappede, der er blevet snydt via telefonsvindel.

Og det er vigtigt at være ekstra kritisk, når nogen beder dig om oplysninger over telefonen, understreger bankmændene.

- Det helt store budskab er: Oplys aldrig personlige oplysninger eller især NemID til nogen, du ikke kender - eller over telefonen for den sags skyld, siger Anders Dørum Jensen.

Og institutioner som Skat vil aldrig ringe og spørge om folks kode eller bede om at få udleveret NemID og nøglekort, siger Kent Trustrup.

- De kan højst finde på at spørge om dit CPR-nummer for at identificere dig - og ikke mere end det, siger han.

Bankfolkene anbefaler desuden at bede om navn og telefonnummer, hvis man er i tvivl. Så kan man ringe på SKATs hovednummer og bede om den pågældende person - og hvis vedkommende ikke findes dér, kan man formode, at det er svindel.

Facebook
Twitter