Chipsglade asiater giver dansk kartoffelindustri succes

Asiatiske og amerikanske forbrugere vækker begejstring i kartoffelbranchen og får fabrikker til at udvide for over en halv milliard kr.

Den danske kartoffel bliver brugt til meget andet end tilbehør til kød. Kartoffelmel-, pulver- og stivelse er efterspurgte produkter i udlandet. (Foto: PRIVATFOTO)

Den danske kartoffel har stor succes, men det er ikke salget af den velkendte kogte kartoffel, som får den danske kartoffelindustri til at juble.

I stedet er det sundhedsbevidste amerikanere og chipsspisende asiater, som sætter fart på kartoffelsalget, lyder det fra dansk kartoffelmelfabrik.

Når man sætter sig til rette i sofaen og tænder for de helt store sportsbegivenheder, så hører der sig for en dels vedkommende chips til. Det smitter af på den danske kartoffelproduktion.

- Vi får en stigende middelklasse i Asien, som nu har råd til at købe flere af den slags produkter, som vi i Vesteuropa har været vant til, og som de nu også ønsker derude. Fodbold er også blevet populært i Asien, og når de ser Champions League kampe eller følger med i EM og VM, vil de ligesom herhjemme have øl og kartoffelchips til, siger Nicolai Hansen, der er administrerende direktør på Kartoffelmelcentralen KMC i Brande.

I løbet af de seneste fire år er omsætningen på KMC steget med 248 millioner kroner, og i 2016 solgte virksomheden kartoffelmelprodukter for 1,2 milliarder kroner.

Sundhedsbevidste amerikanere skæpper ligesom asiaterne godt til i firmaets pengekasse, siger direktør Nicolai Hansen.

- Kartoffelstivelse lever op til den moderne forbrugers krav. Det er en plantebaseret råvare, den er glutenfri, den er baseret på en GMO-fri råvare, og i et land som USA er det noget, som forbrugerne sætter mere og mere pris på. Det giver os helt klart medvind, mener han.

For at følge med har to kartoffelmelfabrikker i Karup og Brande planer om at udvide for samlet set 785 millioner kroner.

Facebook
Twitter