Corona ændrer vores tøjvaner: Mindre festtøj - mere jogging med elastik og vamset hyggetøj

Modebranchen lægger tøjkollektioner om, fordi krisen får os til at ændre tøjstil.

(Foto: Grafik: Signe Heiredal (DR))

Du kender det sikkert godt. Den store familiefødselsdag er aflyst. Julefrokosten er aflyst, og dit arbejde eller skole foregår hjemme foran computeren.

Og det får os til at ændre vores tøjvaner, hvor det er vigtigere, at tøjet er blødt og behageligt, end at vi kan vise os frem i den nyeste mode.

- Hvis vi sidder på teams og skypemøder, så kan man næsten altid kun se fra livet og op. Derfor er det der, der bliver solgt lidt pænere artikler. Til gengæld er der solgt rigtig mange joggingbukser og sneakers, siger Thomas Klausen, der er administrerende direktør i Dansk Mode & Textil.

Efterspørgslen på blødt tøj fremfor blazer og festkjole mærker de også hos tøjbutikken Hinges Hus i Ringkøbing, hvor kundernes indkøbsvaner har ændret sig.

- Alle de pæne skjorter, de pæne sko og kjoler, som vi normalt sælger ret meget af, er der ikke det største behov for lige nu, hvor der ikke er så mange festlige lejligheder. Så er det ikke festtøj, der ryger mest af, fortæller ejer Rene Sonne-Hansen.

Hos DK Company kan direktør Jens Obel Jørgensen også se, at coronaen har fået vores behov til at ændre sig.

- Når man er i en krise, vil man gerne hygge sig lidt. Coronakrisen har været lig med lidt blødere elastik i stedet for knapper og stramme lynlåse i linningen i bukserne. Derfor er det mere sweat end skjorte, og mere T-shirt end habit, siger Jens Obel Jørgensen.

Forsamlingsforbuddet og lukkede diskoteker betyder, at der er mindre grund til at købe nye kjoler og farvestrålende skjorter og blazere, lyder det fra Dansk Mode & Textil.

- Salget af festtøj er faldet drastisk på markedet, siger Thomas Klausen og uddyber:

- Hvis ikke du skal ud at mødes med folk og til ting, hvor du gerne vil vise dig frem og vise, at du har fået nyt tøj, eller du gerne vil se lidt smart og lækker ud – så er det klart, at du ikke går ud og køber den type tøj, siger Thomas Klausen.

Branche ændrer kollektioner

Normalt planlægger modebranchen de nye kollektioner mellem et halvt og et helt år frem, og derfor giver vores nye coronatøjvaner travlhed. Vores ændrede tøjvaner er nemlig så store, at det får modebranchen til at ændre på deres kollektioner.

Det fortæller Jens Obel Jørgensen, der er direktør i DK Company.

- Det er joggingtøj, men pænenere jogging. Det er ting, der er mere hjemlige, vamsede og hyggelige at have på. Så det kan være alt fra, at skjorterne bliver bløde og til mere strik og T-shirts. Det er et lidt mere hyggeligt udtryk, siger Jens Obel Jørgensen.

Butiksejer Rene Sonne-Hansen viser nogle af de skjorter og T-shirts, som vi køber mere af under coronakrisen. (Foto: Kim Nybom © Dr)

Men selvom vores hverdag i øjeblikket ændrer sig, så mener underviser og forsker i modedesign på Kolding Designskole, Ulla Rebild, at en periode med mere behageligt tøj har fået vores øjne op for, at det ikke er rart at skrue sig ned i et par stive bukser eller stram jakke.

Netop komforten kan få os til at fortsætte med at hoppe i de bløde bukser. Også når vi vender tilbage til en mere normal hverdag.

- Jeg tror, vi kommer til at se nogle varige ændringer. Det æstetiske skal stadig være der. Men nu er det mere, hvordan vi har det i tøjet og ikke kun, hvordan det ser ud, siger Ulla Rebild.

Hos direktøren i Dansk Mode er forudsigelsen, at der bliver mindre spraglede og farverige ting. Til hans store ærgrelse.

- Det bliver nok lidt mere basisfarver og sort, som vi også så under finanskrisen. Så farverne og konstellationerne og mønstrene bliver meget anderledes. Jeg håber selvfølgelig ikke, det sker, for det vil komme til at se lidt trist ud. Men jeg er ret sikker på, at det er det, vi kommer til at se, siger Thomas Klausen.

Facebook
Twitter