En hel landsdel står fra i dag uden flyafgange: 'Det gør ondt på os'

Lokale virksomheder ser det som et tilbageslag, at det foreløbigt sidste rutefly i dag letter fra Midtjyllands Lufthavn.

For længe har der været for mange tomme sæder, når selskabet Danish Air Transport har fløjet rutefly på strækningen mellem København og Midtjyllands Lufthavn i Karup. (Foto: © Martin Sylvest, Ritzau Scanpix)

Helt tilbage i 1965 lettede det første rutefly fra Karup.

I dag tager den seneste operatør på ruten sin sidste flyvning - selskabet DAT.

Forklaringen er, at ruten ikke er økonomisk bæredygtig. Men lukningen er et problem flere steder i det midtjyske erhvervsliv.

- Det er noget, der gør ondt på os, for vi har så meget med udlandet at gøre, siger Martin Pedersen, der ejer firmaet JP Group i Viborg.

JP Group producerer og sælger reservedele til biler, og firmaets eksport udgør 98 procent af forretningen. Derfor flyver firmaet ofte.

- Det er et tilbageslag, at vi pludselig ikke har flyruten til rådighed mere. Det er et yderligere slag i tilbagegangen i vores infrastruktur i vores område.

Holstebro Erhvervsforum har spurgt 75 lokale virksomheder om deres holdning til lukningen af flyruten. 75 procent svarer, at Midtjyllands Lufthavn har betydning for områdets erhvervsvenlighed.

- Det signal, man kommer til at sende til omverdenen, er, at det her er et sted, hvor infrastrukturen halter, og hvor det er svært at komme til, siger Peter Kjeldbjerg, direktør hos Holstebro Erhvervsforum.

Sådan så det ud, da det første rutefly fra København i august 1965 landede i Karup Lufthavn, som senere fik navneforandring til Midtjyllands Lufthavn.

Mange starter bilen i stedet for at flyve

Men ét er signalværdi. Noget andet er praksis. For i samme undersøgelse svarer knap 80 procent af de samme virksomheder, at de oftest tager bilen, når turen går til København.

- Der er jo rigtig mange, der vælger at tage bilen i dag, fordi udbuddet af afgange fra Midtjyllands Lufthavn har været – jeg vil sige – elendigt, siger Peter Kjeldbjerg.

På det seneste har der været tre daglige afgange fra Karup til København på hverdage.

Ny løsning haster - og kravene er større

Bestyrelsen bag Midtjyllands Lufthavn arbejder på at skaffe en ny operatør, der kan flyve på ruten.

Men der skal handles hurtigt, hvis lufthavnen skal holde på erhvervskunderne. Det mener blandt andre Peter Kjærgaard fra rejseselskabet Rejsechefen i Holstebro, som har brugt flyruten fra Karup i årtier.

- Hvis ikke vi har det i løbet af max et par måneder, så tror jeg, det er slut, siger han.

Martin Pedersen fra JP Group i Viborg er enig.

- Ellers så har man søgt i andre retninger, siger han.

En ny operatør vil blive mødt med større krav fra de lokale virksomheder, vurderer Peter Kjeldbjerg fra Holstebro Erhvervsforum.

- Hvis man skal videre med det her, så nytter det ikke bare at finde en ny operatør. Man skal også finde en operatør, der er villig til at skrue op for udbuddet afgange, siger han.

Danish Air Transport (DAT) begyndte i 2015 at flyve til Københavns Lufthavn fra Karup. Før det var selskabet Norwegian operatør på ruten. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix)

Mister en lokal trædesten til resten af verden

Rejseselskabet Bravo Tours flyver ikke selv fra Midtjyllands Lufthavn, men har alligevel gavn af ruteflyene mod Karup, når gæsterne skal til destinationer som Bali, Thailand og Østafrika.

- Vi kan sagtens bruge lufthavnen. For mange af de ruter, vi har, er jo ud fra København, hvor det passer med, at man kan få tilslutningsfly fra Karup til København – og så videre derfra og ud i verden.

- Jeg synes, det er helt enormt ærgerligt og trist for alle os midt- og vestjyder, som jo har Karup som en central lufthavn, siger Peder Hornshøj, der er administrerende direktør hos Bravo Tours i Herning.

Bravo Tours har indtil for fire år siden brugt Midtjyllands Lufthavn. Dengang sendte selskabet gæster til Rhodos og Mallorca fra Karup.

- Jeg vil ikke afvise, at vi kunne finde på at flyve charter fra Karup igen. Men det er indenrigsruten, som jeg synes er et kæmpe tab for regionen. Hvis den er væk, så synes jeg, det er rigtig ærgerligt.