EU-parlamentariker: Billigere roaming i udlandet skal ikke tørres af på telekunderne

Prisen på mobilabonnementer stiger pga. billigere roaming i udlandet. Men regningen skal ikke sendes til forbrugerne, mener parlamentariker Jens Rhode.

Du betaler formentlig overpris for roaming - ifølge EU-parlamentariker Jens Rohde er overprisen ofte over 600%. (Foto: © BAX LINDHARDT, Scanpix)

Du har måske fået et brev eller en mail fra dit teleselskab om, at prisen på dit mobilabonnement stiger. Årsagen er billigere data, når du er i udlandet.

Men politikerne i Europa-Parlamentet og embedsmændene i Europa-Kommissionen kommer efter teleselskaberne, hvis de ikke sænker prisen på abonnementerne igen.

Det lover EU-parlamentariker Jens Rohde (R), efter at flere teleselskaber i disse dage hæver priserne på deres abonnementer med 10-15 procent.

- Vi skal lave en prisvurdering allerede i slutningen af 2018, og det er klart, at den prisudvikling, der er, følger vi meget, meget nøje. Og hvis teleselskaberne tror, at de skal sætte markedskræfterne ud af spil og forsøge at misbruge denne situation, så kommer vi efter dem, bebuder Jens Rohde.

Teleselskaberne begrunder prisstigningerne med, at de mister indtægter, fordi EU ikke længere vil lade dem tage høje roamingafgifter, når kunderne bruger deres smartphones på ferier og forretningsrejser.

- Den køber jeg simpelthen ikke. Der er lavet en lovgivning på området, siger Jens Rohde.

Lovgivningen betyder, at roamingafgiften bliver ens i hele EU fra den 15. juni. Og de udenlandske selskaber må ikke længere tage høje priser for danske mobilkunders brug af telenettet:

- Det er en ualmindelig dårlig undskyldning at komme med, at man nu vil hæve priserne, mener Jens Rohde.

Teleindustrien er en brancheforening, der repræsenterer 21 teleselskaber. Foreningens direktør, Jakob Willer, oplyser, at der vil mangle et trecifret millionbeløb i teleselskabernes regnskaber på grund af de regler.

- Det giver selskaberne tre muligheder. De kan hæve priserne generelt, lave særlige abonnementer, der ikke kan bruges i udlandet eller bruge færre, siger han.

Forbrugerrådet: Pres prisen

At flere af mobilselskaberne lader prisen stige, kommer ikke bag på Forbrugerrådet Tænk, fortæller rådets politiske rådgiver, Ilyas Dogru.

- Men at for eksempel Yousee vælger at hæve sine abonnementspriser på alle 800.000 abonnementer har overrasket os. Vi ser det som en periode, og i takt med at engrosprisen falder, forventer vi også, at prisen på abonnementer falder, siger Ilyas Dogru.

Han opfordrer forbrugerne til at gå deres abonnement igennem og tjekke teleprisportaler for at få et overblik over de forskellige abonnementer.

- Man skal som forbruger være opmærksom på, hvad ens behov er. Hvor meget rejser man egentlig til udlandet, hvor meget data bruger man, når man er ude at rejse, og hvor meget data bruger man i Danmark. Det kan give anledning til at gå på jagt og måske skaffe sig et billigere abonnement, siger Ilyas Dogrus, som også opfordrer til, at man presser sit selskab:

- Hvis man siger, at man har fundet et billigere abonnement hos et andet selskab, kan man langt oftere, end man umiddelbart tror, have held med at få prisen ned, siger han.

Artiklen er opdateret med en rettelse klokken 14:14. Afsnittet med direktør for Teleindustrien, Jakob Willer, er rettet. Tidligere fremgik det, at han så det som en nødvendighed, at teleselskaberne lod prisen stige, for at hente 300 millioner kroner, som ville mangle i selskabernes regnskaber på grund af de ændrede regler for roamingafgifter. Denne oplysning er nu ændret til, at der vil mangle et trecifret millionbeløb.