Færdig før tid og langt billigere: Nordvestjylland kobles på motorvejsnettet

Holstebromotorvejen bliver knap en milliard kroner billigere end ventet.

Holstebromotorvejen er 39 kilometer lang og gør rejsetiden mellem Herning og Holstebro omkring 15 minutter kortere. (Foto: Vejdirektoratet © MARIA PETRI)

I dag er der motorvejsfest i Holstebro. De sidste 15 kilometer af Holstebromotorvejen indvies og dermed er nordvestjylland officielt koblet på det danske motorvejsnet.

Den i alt 39 kilometer lange motorvej mellem Herning og Holstebro er både bygget hurtigere og billigere end ventet.

- Vi står med et motorvejsprojekt, hvor vi har en sund økonomi, og vi åbner tre måneder før, fortæller projektleder Janie Ibsen fra Vejdirektoratet.

Holstebromotorvejen var budgetteret til at koste 3,9 milliarder kroner, men bliver omkring 900 millioner kroner billigere.

- Den samlede pris kender vi først om et år, da vi stadig har en del afregninger med vores entreprenører og salg af arealer. Men det ser godt ud, og vi får ikke brug for den reserve på 300 millioner kroner, som var lagt ind i forslag til finanslov 2019, siger Janie Ibsen.

Helt fra starten har motorvejen været planlagt til at blive bygget hurtigt. Motorvejen går nemlig forbi det kommende regionshospital i Gødstrup ved Herning, som skal erstatte de nuværende hospitaler i Holstebro og Herning. At Gødstrup-hospitalet så siden er blevet forsinket har ikke påvirket færdiggørelsen af motorvejen.

- Vi har haft meget fokus på økonomi og en stram styring af tidsplanen. Og vi rendte ikke ind i uforudsete ting, siger Janie Ibsen.

Pendler glæder sig

Niels Erik Madsen pendler flere gange om ugen fra hjemmet i Lemvig til enten Holstebro eller Herning. Han er regnskabschef hos Sagro, der har kontor i begge byer.

- På landevejen lægger man sig ind i køen og er der, indtil man lander i Herning, fortæller Niels Erik Madsen, der glæder sig til at erstatte landevej med motorvej.

- Jeg glæder mig som en lille dreng til at køre på Holstebromotorvejen. Jeg gætter på, at jeg vil spare 15-20 minutter på at køre fra Lemvig til Herning.

Niels Erik Madsen har pendlet i ti år og kender derfor hovedlandevejen mellem Holstebro og Herning særdeles godt, som motorvejen nu skal aflaste.

- På landevejen lægger man sig ind i køen og er der, indtil man lander i Herning. Trafikken er tæt, og derfor er chancen for uheld stor. Min erfaring med motorvej er, at der er bedre plads og mere ro på kørslen, da trafikken er jævn, siger han.

Vejdirektoratets prognose for trafikken på den nye Holstebromotorvej viser, at der på dele af strækningen forventes op mod 16.000 til 19.000 biler i døgnet. Trafikanterne får nu en hurtig og mere sikker køretur mellem Herning og Holstebro, oplyser Vejdirektoratet.

Erhvervsliv og kommune tror på vækst

I erhvervskredse er der en forventning til, at den nye motorvej vil gøre Nordvestjylland mere attraktiv. Både for tilflyttere og virksomheder.

Allan Hedegaard, der er direktør i Vestjyllands største kontorfælleskab Nupark, kalder motorvejen "et fantastisk boost".

- Vi skruer op for vores markedsføring, så vi kan tiltrække nye lejere. For Holstebro Kommune er motorvejen en fantastisk gevinst, og jeg har en klar forventning om, at de ledige erhvervsarealer bliver revet væk, fordi der er direkte adgang til motorvejen og det er et naturligt sted at lægge sit domicil, siger Allan Hedegaard.

Samme optimisme har Holstebro Kommunes socialdemokratiske borgmester, H. C. Østerby.

- Det har en kæmpe betydning at være koblet på det øvrige vejnet i hele landet og ud i Europa. De store eksportvirksomheder kan komme langt hurtigere frem og får nemmere ved at tiltrække arbejdskraft, siger borgmesteren.

Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet smider dog lidt malurt i det vestjyske bæger.

- Erfaringer fra andre steder siger, at det som regel er den stærkeste by, der vinder. I dette tilfælde Herning, så man har måske en tendens til at køre væk fra Holstebro og til Herning, siger Harry Lahrmann.

Han henviser blandt andet til erfaringer fra Fyn, hvor motorvejen trak udvikling væk fra Svendborg og mod Odense.

- Andre steder sker der en lokal omfordeling af erhvervslivet. Virksomhederne flytter hen til motorvejen, og det kan potentielt gå ud over kommuner som Struer og Lemvig.

Men det tror borgmesteren i Holstebro Kommune slet ikke på.

- Det er hele det nordvestjyske område, der kobles på. Motorveje går begge veje og skaber sammenhængskraft, siger H. C. Østerby og peger på, at Holstebro Kommune allerede har mange interesserede forespørgsler fra virksomheder fra nær og fjern.

For turismen i Nordvestjylland kan motorvejen også blive en gevinst. Hos Nybolig i Struer lød det allerede i juli i år, at Holstebromotorvejen havde sat skub i salget af sommerhuse flere måneder før vejen var klar.

Tidligere var Nybolig Struers fjerneste sommerhuskøbere fra Herning.

- Nu kan vi mærke, at folk fra Silkeborg, Videbæk og Brande er interesserede, for med motorvejen bliver deres tur hertil 15 minutter kortere, sagde indehaver Jesper Friis Gammelmark.

Motionsløb og folkefest markerer åbning

Der er tradition for, at en ny motorvej bliver indviet med folkefest og motionsløb. Det er også tilfældet med Holstebromotorvejen, hvor man venter op mod 12.000 gæster. De vil blandt andre kunne se transportminister Ole Birk Olesen (LA) klippe snoren og officielt indvie motorvejen.

Inden da har mere end 7.000 gået, løbet eller cyklet på asfalten. Interessen er kommet lidt bag på arrangøren DGI Vestjylland, og de er faktisk løbet tør for medaljer til deltagerne.

- Jeg troede efterhånden, at en del havde prøvet at løbe på en motorvej. Vi er meget beæret over, at så mange har lyst til at deltage, siger event- og idrætskonsulent Leif Lundstrøm fra DGI Vestjylland.

Indvielsen af motorvejen byder også på koncert med blandt andre Scarlett Pleasure og Tørfisk.

Holstebromotorvejen åbner for normal biltrafik søndag klokken 11.

Facebook
Twitter