Når vi snakker om stress på arbejdspladsen, kan det ende med, at vi gør hinanden endnu mere stressede.
Det viser en ph.d afhandling lavet af Tanja Kirkegaard fra Arbejdsmedicinsk Klinik i Herning.
Hun har netop forsvaret sin ph.d om emnet kollektiv stress.
Forsker: Vi kan påvirke hinanden
- Hvis der først er et problem, så kan man snakke det derhen hvor det fylder rigtig, rigtig meget, og hvor det næsten kan blive en stresser i sig selv, forklarer hun.
Kollektiv stress betyder, at medarbejderne som en gruppe oplever noget som stressende. Hidtidig har forskning især fokuseret på stress som et individuelt fænomen.
På spørgsmålet om hvorvidt stress ligefrem kan smitte, svarer hun: - Smitte er nok for stærkt et ord, men vi kan i hvert fald påvirke hinanden.
Når chefen ikke vil lytte
Den såkaldte kollektive stress kommer ofte fra en chef, der ikke vil lytte. På den måde, kan medarbejderne kun gå til hinanden. Og værre bliver det, hvis chefen siger 'sådan er det bare'.
For det er afgørende, at chefen agerer ventil for medarbejdernes problemer.
Men hvis døren er lukket, så kan hverdagen blive en kamp, hvor alle bliver mere og mere stressede.
En ulige kamp for medarbejderne
Tanja Kirkegaard har studeret virksomheder, hvor det netop det var tilfældet:
- Den der kamp blev ligesom ved med at være der og blev også til, at medarbejderne begyndte at føle øget stress, fordi der var en kamp, de ikke kunne vinde, siger hun.
Det anslås, at over 400.000 dansker er ramt af stress.