Har den snefrie vinter fået dig til at droppe vinterdæk?

Rådet for Større Dæksikkerhed undersøger, om mild vinter påvirker folks brug af vinterdæk.

Hvorfor køre på vinterdæk, når vinteren er mild og uden sne?

Sådan er der sikkert mange bilister, der tænker lige nu, hvor der fortsat ikke er udsigt til vintervejr i DMI's vejrprognoser.

En af dem er Maria Nielsen fra Randers. Hun kører i en Audi på sommerdæk.

- Min mand står for vedligeholdelsen, og han siger, at når vinteren ikke har været så hård, så behøver der ikke komme vinterdæk på. Jeg mener, at jeg kan bremse ligeså godt på sommerdæk, når det er så lun en vinter, siger Maria Nielsen.

Men det er ikke korrekt, lyder det fra Thomas Kjemtrup, der er dæktæller for Rådet for Større Dæksikkerhed.

- Jo koldere og vådere vejbanen er, jo sværere er det for dig at bremse, siger han.

På en parkeringsplads i Viborg viser Thomas Kjemtrups foreløbige tælling 17 biler med vinterdæk, 1 bil med helårsdæk og 4 med sommerdæk.

- Jeg er overrasket over, at så mange stadig kører på sommerdæk, siger han.

Optælling flere steder i landet

Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen er netop nu i gang med den årlige tælling af biler med vinterdæk.

Dæktællere besøger en lang række parkeringspladser rundt om i landet og noterer dæktyper.

Det har de gjort siden 2006. Dengang havde 58 procent af de undersøgte personbiler vinterdæk. Ved tællingen sidste år var tallet steget til 85 procent.

Årets tælling vil vise, om den milde vinter påvirker bilejernes brug af vinterdæk.

- Det er en myte, at sommerdæk bremser bedre end vinterdæk på våde veje om vinteren. Når vejene både er koldere og vådere, bremser bilen bedre med vintedæk, siger Volker Nitz, direktør i Rådet for Større Dæksikkerhed.

Han henviser til en test fra FDM fra 2014, som viser, at vinterdæk generelt sikrer en kortere bremselængde, når man kører på vintervåde veje og sjap. Er der sne på vejen, giver vinterdæk en markant kortere bremselængde end sommerdæk.

- Selvom der ikke er sne og is på vejene i denne sæson, håber vi, at de gode takter fra de senere års tællinger fortsætter, siger Volker Nitz.

Ekstra fokus på varebilers dæk

Mens personbilerne i højere grad kører med vinterdæk, viser en tælling fra 2016, at tæt ved halvdelen af de kontrollerede varevogne ikke skifter til vinterdæk, når vejene bliver kolde og våde.

Rådet for Større Dæksikkerhed har derfor besluttet, at de i år også tæller vinterdæk på varevogne.

Tømrermester Niels Hansen fra Skive, der er næstformand for Dansk Byggeri i Midt- og Vestjylland, kalder det dog en skrøne, at håndværkerbilerne kører rundt på sommerdæk.

Han er sikker på, at de seneste års opsving i byggeriet, har givet bygmestrene adgang til bedre og sikrere biler.

- Vi har ansvaret for vores medarbejdere, og vi har ikke, som firma, råd til at holde alt for meget stille, fordi vi ikke kan komme frem, siger Niels Hansen.

Tællerne skal et pænt stykke over de 8.000 biler, der blev talt i fjor, fordi varebilerne skal med i tællingen i år.

Det har tidligere fremgået af faktaboksen, at politiet er repræsenteret i Rådet for Større Dæksikkerhed. DR har den 24. januar fået oplyst, at Politiet netop har trukket sig fra rådet.