Ingen ved, om det er for farligt: Nu får lastbilerne mere fart på

Fartgrænsen for lastbiler og biler med anhænger og campingvogn er hævet fra 70 til 80 kilometer i timen.

Vognmand Erik Skræddergaard fra Holstebro håber, at de nye fartgrænser giver mere ro over trafikken. (Foto: Simon Bojsen - DR Midt & Vest)

Vognmand Erik Skræddergaard oplever det tit:

Frustrerede bilister overhaler hasarderet og giver ham en fuckfinger.

Indtil nytår måtte Erik Skræddergaard nemlig kun køre 70 kilometer i timen i sin lastbil på landeveje og motortrafikveje.

Men nu er det slut. Lastbiler og biler med trailer eller campingvogn må her fra den 1. januar køre de samme 80 kilometer i timen som langt det meste af den øvrige trafik.

- Det er jeg glad for! Vi kan følge trafikken, og vi er fri for de opbremsninger, der kommer, når folk overhaler hasarderet og presser sig ind foran os, siger Erik Skræddergaard.

- Det kan jo også være, at vi kan undgå én af de der stritfingre, der kommer, når de mener, vi kommer i vejen for dem.

Flere - eller måske færre - ulykker

Hos Rådet for Sikker Trafik er man betænkelig ved mere fart på lastbilerne, da forskning viser, at mere fart betyder større bremselængde - og flere og mere alvorlige ulykker.

- Vi er oprigtigt bekymrede for, at vi får flere af de her meget grimme bagende-kollisioner, siger administrerende direktør Mogens Kjærgaard Møller.

En gennemsnitlig lastbil har en bremselængde på 32 meter, når den kører 70 km/t. Med 80 km/t bliver det 41 meter. For en personbil er det 21 meter for 70 km/t og 27 meter for 80 km/t. Kilde: DanCrash og Rådet for Sikker Trafik (Foto: Simon Bojsen - DR Midt & Vest)

Dem bekymring deler de for såvidt hos bilisternes interesseorganisation, FDM.

Men her hæfter man sig også ved, at ensartede fartbegræsninger får trafikken til at glide bedre. Det betyder færre hasarderede overhalinger og færre ulykker.

- Men når det så er sagt, så kørte en stor del af lastbilerne alligevel 80 kilometer i timen på landevejene, så vores vurdering er, at det i praksis ikke kommer til at gøre den store forskel i virkelighedens verden, siger Dennis Lange, der er juridisk konsulent i FDM.

Forsker: 'Vigtigt, at politiet kommer på vejen'

Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet slår fast, at begge effekter kommer i spil - altså både den negative effekt af højere hastighed og den positive effekt af ensartet hastighed.

Erik Skræddergaard oplever, at han oppe fra sit førerhus har et bedre og mere sikkert overblik over trafikken, end man kan få i en personbil. (Foto: Simon Bojsen - DR Midt & Vest)

- Det bliver spændende at se, hvilken af disse effekter, der er størst, siger han.

Forskningen kan nemlig ikke give et klart svar på, hvad vi kommer til at se på de danske veje i den kommende tid.

- Men det er vigtigt, at det bliver fulgt nøje, og at man sørger for, at bilerne kører med lavere hastighed, påpeger han.

Han vurderer, at det er afgørende, at der kommer flere betjente på vejene for at sikre, at hastighedsbegrænsningerne bliver overholdt.