Jette og Arne bøvlede med dårlig busforbindelse: Nu står de bag 30 delebiler i små landsbyer

Ægteparret var trætte af, at bussen kun kørte få gange om dagen - så de tog en chance.

I Højmark kører buslinje 562 mod Lem kun fire gange om dagen i hverdagene. Nu har Jette Meyer og Arne Andersen gjort mobiliteten i byen bedre. (Foto: Anna Hjortdal © P1 Public Service)

For seks år siden tog ægteparret Jette Meyer og Arne Andersen fra Højmark en frisk beslutning.

De bor i landsbyen Højmark i Vestjylland. Den lokale købmand lukkede for et par år siden, og den offentlige transport består af en bus, der aflægger besøg fire gange om dagen, så de fleste af byens knap 300 indbyggere er afhængige af bil for at komme omkring.

Jette Meyer og Arne Andersen var aktive i den lokale sogneforening, som arbejdede på at få en delebil til byen. Men det viste sig at være besværligt.

Det endte med, at parret købte en bil og satte den på parkeringspladsen ved forsamlingshuset.

- Vi tænkte, at nu prøver vi det her i et år og ser hvad der sker. I værste fald har vi tabt 10.000 kroner på en bil, og så er det forsøgt, siger Arne Andersen.

Nabobyen: 'Hvad har det, I har gang i?'

I starten skete der ikke så meget, siger Arne Andersen. Den hvide Hyundai i10 stod stille foran forsamlingshuset i temmelig lang tid, før den første begyndte at bruge den.

- Jeg tror, vedkommende fortalte om det til naboen over hækken, for i løbet af kort tid kørte den ret meget, forklarer han og fortætter:

- Så kontaktede vores naboby Lem os og sagde: 'Hvad er det, I har gang i? Det skal vi også have nede ved os.'

Sådan kom bil nummer to i gang. Og i dag seks år senere har de 30 delebiler, og sidste år sagde Arne Andersen sit arbejde op for at hellige sig firmaet Byens Bil.

Lokal ejerskabsfølelse

I København, Aarhus, Odense og Roskilde er der over tusind delebiler.

Byens Bil løser transportproblemet i Borris, Lem og Knebel i Ringkøbing-Skjern og Syddjurs kommuner. Alle byer med mindre end 1.000 indbyggere.

En af delebilerne holder på parkeringspladsen ved selvbyggerkvarteret Friland på Djursland. De kom dertil for tre år siden, da landsbyen søgte penge til at øge mobiliteten i byen.

Det siger Jens Peter Mølgaard, der har været en af drivkræfterne bag at få bilerne til byen.

- Da vi fik pengene, startede vi med at ringe lidt rundt og snakke med delebilsforeningerne i de større byer. De sagde alle sammen: 'Det kan I godt glemme. Det hænger ikke sammen. Der skal være mindst 10.000 indbyggere, før der er basis for det', siger han.

I dag står der to biler i Feldballe, og Jens Peter Mølgaard drømmer om at få en tredje.

- Jeg har ikke brug for en bil på daglig basis. Nogle uger har jeg den i tre-fire omgange. I andre perioder går der 14 dage, imellem jeg har brug for den, siger Jens Peter Mølgaard fra Feldballe. (Foto: Anna Hjortdal © P1 Public Service)

Når det trods alt er lykkedes Byens Bil at sætte delebiler op i små byer som Feldballe, tror Arne Andersen og Jette Meyer, at det skyldes, at landsbyerne selv har ejerskabsfornemmelse over bilerne.

Hvis en landsby vil have en delebil, skal den stille med 30.000 kroner. Penge, der for eksempel kan komme fra et par lokale håndværkere, der så til gengæld får reklamer folieret på bilen.

- Vi vil gerne have, at landsbyerne selv kommer til os, for så har de gjort sig nogle tanker om, at de gerne vil have en delebil. Vi skal have nogle ildsjæle eller foreninger med ind over, som kan være med til at gøre reklame og lave benarbejdet til, at der kommer en bil, siger Jette Meyer.

Storbydrømme: Holstebro, Herning og Varde er i kikkerten

Men selvom Byens Bil er født i de små landsbyer, er det ifølge Arne Andersen også nødvendigt at komme til de større byer, hvis forretningen skal hænge sammen.

- Vi må erkende, at selvom vores koncept kører på de små landsbyer, er vi nødt til at komme ind til de lidt større byer. Så det næste er Holstebro og Herning og så måske ned i Varde, siger han.

Der står allerede fire delebiler i Ringkøbing.

Byens Bil ejes af Arne Andersen, Jette Meyer og Arnes søster Karen Andersen. Sidste år gav firmaet et overskud på 427.000 kroner.