Kun én procent synes de er flotte: Alligevel er endnu flere valgplakater på vej

På trods af sociale medier er gammeldags valgplakater stadig en vigtig del af valgkampen.

Ifølge valgforsker Kasper Møller Hansen vil der komme endnu flere valgplakater i år end ved kommunal- og regionrådsvalget i 2013. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Selv om valgplakater er gammeldags, er de stadig en fast del af enhver valgkamp. Og det bliver de også under kommunalvalget i november.

For valgplakater er for mange kandidater den nemme vej til at blive genkendt, siger valgforsker fra Københavns Universitet, Kasper Møller Hansen.

- Plakaterne har en betydning for, hvor mange stemmer man får. Derudover er det blevet meget billigere at trykke dem, så jeg tror bestemt, vi vil se endnu flere plakater denne gang i forhold til sidste valg, siger han.

Langt de fleste danskere mener, at valgplakaterne ikke er flotte, og en stor del mener, at valgplakaterne er gammeldags. Det viser en KMD Analyse fra 2014. Alligevel er plakaterne på lygtepælene uundværlige i en god valgkamp, mener Kasper Møller Hansen.

- Med plakaterne skal vælgerne ikke selv søge informationen, de ser bare plakaten på vej på arbejde. Modsat andre kampagneformer, hvor man selv skal klikke sig ind på en facebook-profil og finde informationen, siger han.

Produktionsvirksomheden GripSign i Brande mærker i den grad politikernes interesse for valgplakater.

- Vi startede med at trykke valgplakater i marts, og vi arbejder 20 timer i døgnet for at blive færdige med omkring 60.000 styk, siger daglig leder Steffen Fløe.

Han havde regnet med, at de skulle trykke 15-20.000 plakater.

- Jeg troede, at det skulle være fyld i vores normale produktion. Men nu arbejder vi med to- og tre-holdsskift og i weekenderne, siger Steffen Flø.

Fra 28. oktober må valgplakaterne sættes op. Kommunalvalget afholdes 21. november.

Facebook
Twitter