Leg med kunst og sanser skal give 20.000 børn i hele landet mere selvtillid

Børn i dagtilbud skal lære mere gennem leg med professionelle kunstnere og skuespillere.

Børnene i Dalens Børnehuse mærker, hvordan årstidernes vejr føles på kroppen. (Foto: Natacha Tjørnholm)

Hvad kendetegner vinteren?

Sneboldkampe, is på vejene og varm kakao, mener børnene i Dalens Børnehuse i Viborg, der skal lære ved hjælp af sanserne.

For at mærke hvordan vinterens kulde føles, får børnene fødderne i en balje med isterninger. Børnene hviner, at det er koldt, mens lyden af en fygende snestorm kører på et musikanlæg.

Så kommer foråret, hvor de får lunet fødderne med en hårtørrer. Børnene ligger på nogle måtter og dufter til syrengrene.

Fantasien og kreativiteten skal flyde frit hos børn i dagtilbud rundt omkring i hele landet.

Det er formålet med forskningsprojektet "LegeKunst", der er baseret på erfaringer fra Dalens Børnehuse i Viborg, hvor personalet har arbejdet efter principperne i fire år.

Børnene får besøg af skuespillere, kunstnere og musikere, og meningen er, at de med deres hjælp skal lege sig frem til mere dannelse.

I institutionen i Viborg er det skuespilleren Katrine Weigelt, der har lært børnene om overgangen fra vinter til forår.

Hun er erfaren i kunstnerisk udfoldelse med børn og understreger vigtigheden i, at aktiviteterne taler til sanserne.

- De lærer bedst, hvis de får lov at røre ved ting og smage på ting. Det er vigtigt for at få børnene i spil, få deres ord på tingene og få deres fantasi til at køre, siger Katrine Weigelt.

Booster børnenes identitet

1.000 pædagoger i 18 kommuner landet over skal klædes på til projektet, der kører de næste fire år. De skal lære at lege kunst med børnene med hjælp fra professionelle kunstnere.

Ifølge Ulla Gjesing, der er centerchef for udviklingscenter for børne- og ungekultur Kulturprinsen i Viborg, der står bag projektet, giver teaterøvelser, sanglege og fingermaling mere robuste børn.

- Det giver børn, der har selvtillid, som tør stille sig op og have en mening, når de bliver ældre. Det er simpelthen med til at booste deres identitet, siger Ulla Gjesing.

Kunst i hverdagen gør også en stor forskel i børnenes hverdag, mener hun.

- Det er et lille frirum, hvor der opstår noget fantasi, nogle fortællinger og nogle relationer blandt børnene, som måske ikke har været der før.

Børn helt ned til vuggestuealderen tager del i projektet, hvor institutionerne hver især kan vælge, hvilke kunstnere de vil invitere forbi og hvilke kreative forløb, de vil tage del i.

  • Skuespiller Katrine Weigelt lærer børnene om årstiderne. (Foto: Natacha Tjørnholm)
  • (Foto: Natacha Tjørnholm)
  • Børnene får føntørret fødderne for at blive varmet op efter en tur i det kolde vand - og for at mærke forårets varme. (Foto: Natacha Tjørnholm)
  • (Foto: Natacha Tjørnholm)
1 / 4

Birgitte Møller Olesen, der er pædagog i Dalens Børnehuse, mener, det er vigtigt, at de voksne også udviser begejstring, når der skal danses, males eller synges.

- De forløb, vi er med i, har vi en interesse for i forvejen. Det er tusind gange nemmere at få børnene med, når det er noget, de voksne brænder for, siger hun.

Og hun er ikke bekymret for, om kunstlegene går på kompromis med læringsplanerne.

- Det, vi får med her, kan inddrages i rigtig mange sammenhænge. Den ro og fordybelse, det giver, kan man tage med i alle vores rutiner, siger Birgitte Møller Olesen.

Hun fortæller, at de for eksempel for nyligt har haft et sangforløb, som børnene stadig inddrager i deres dagligdag i børnehaven.

- Nogle af børnene tager det med ud på legepladsen og giver sig til at synge sangene for de andre. Det kan udvikle sig til så meget, siger hun.

Facebook
Twitter