Lufthavnsanalytiker: Midtjyllands Lufthavn går svær fremtid i møde

Ny kampagne skal skaffe flere flypassagerer, men lufthavnen i Karup risikerer i stedet at tabe til Aalborg og Aarhus.

Midtjyllands Lufthavn i Karup har kun en operatør på ruten Karup-København. Dermed sakker lufthavnen bagud i forhold til konkurrenterne i Aalborg og Aarhus, mener luftfartsanalytiker. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Midtjyllands Lufthavn i Karup går en svær fremtid i møde. Det spår luftfartsanalytiker hos Sydbank, Jacob Pedersen.

- Midtjyllands Lufthavn er sat skakmat af lufthavnene i Aalborg og Aarhus, hvor der flyver mere end et enkelt selskab. I denne industri er der en sneboldeffekt, hvor flere passagerer avler flere passagerer. Her er Midtjyllands Lufthavn bare langt, langt bagefter, siger Jakob Pedersen.

SAS og Aarhus Lufthavn har for nylig indgået en samarbejdsaftale om flere internationale og nationale flyruter. Derimod har Midtjyllands Lufthavn kun haft held til at tiltrække to ugentlige charterafgange til Grækenland og kun i juli måned. Eneste operatør i lufthavnen er flyselskabet DAT, der udelukkende flyver til København.

Midtjyllands Lufthavn risikerer derfor at blive taberen, selv om den er en af syv danske lufthavne, der investerer 20 millioner kroner i en ny reklamekampagne, der skal lokke flere indenrigskunder til. Lige nu har lufthavnen i Karup omkring 160.000 årlige passagerer. Målet er 250.000 passagerer, men det bliver utroligt svært, vurderer Jacob Pedersen fra Sydbank:

- Midtjyllands Lufthavn er et svært område at trække flyselskaber til. Når SAS ekspanderer i Aarhus bliver det sværere at trække passagerer til derfra.

Direktøren for Midtjyllands Lufthavn, Frans Bjørn-Thygesen, ser mere positivt på fremtiden. Især fordi erhvervskunderne er trofaste.

- 90 procent af vores kunder er erhvervskunder. Jacob Pedersen er vist ikke klar over de stærke virksomheder, vi har i området, som har brug for at komme hurtigt til København og videre ud i verdenen, siger Frans Bjørn-Thygesen.

Han erkender, at Midtjyllands Lufthavn står med en stor opgave med at trække flere passagerer til, heriblandt også privatkunder. Det er her, at den nye reklamekampagne kommer ind i billedet.

- Der er meget dårligt kendskab til vores produkt. Faktisk tror folk og erhvervslivet, som er vores primære målgruppe, at vi kun har 15 afgange om ugen til København. Vi har faktisk 54, siger lufthavnsdirektøren.

Et navneskifte tidligere på året fra Karup Lufthavn til Midtjyllands Lufthavn er også en brik i markedsføringen af lufthavnen. Det skal især få flere forretningsrejsende fra København til at vælge den midtjyske lufthavn, når de skal til møder i Jylland.

Men et navneskifte gør det ikke alene, mener luftfartsanalytiker Jacob Pedersen.

- Der skal et, måske to nye flyselskaber til, så man har et tilbud, der gør, at kunderne er villige til at flyve fra Karup i stedet for Billund eller Aarhus, siger Jacob Pedersen, Sydbank.

Midtjyllands Lufthavn havde sidste år en vækst på 20 procent på indenrigsruten.

Facebook
Twitter