Motionscykler i klasselokalet: Philip og Maja træder i pedalerne i undervisningen

Nørre Nissum Skole har taget en ny metode i brug, så eleverne får rørt sig.

Der er rift om de to motionscykler i 8. klasse på Nørre Nissum Skole.

En grøn kridttavle, et kateder, flere rækker af hårde træstole- og borde og lærebøger i reolerne. Mange af os har haft vores daglige skolegang i sådan et lokale.

Men på Nørre Nissum Skole ved Lemvig er der kommet nye faciliteter i 8. klassernes lokaler. Her er der to bestemte pladser, eleverne kæmper om at få lov til at sidde på.

To af de almindelige stole er nemlig byttet ud med to motionscykler, som har vundet indpas blandt eleverne.

Her kan eleverne sidde og træde i pedalerne, mens de løser deres skoleopgaver. Det hjælper blandt andre 14-årige Maja Ilsø med at koncentrere sig.

- Jeg synes, det er mega sjovt, for det gør undervisningen meget sjovere. Når man sidder på en almindelig stol, kan det godt være lidt kedeligt, fortæller hun.

Motionscyklerne er hægtet fast til bordene, så eleverne kan sidde og tage noter på samme tid med, at de bevæger sig.

For formålet er, at det holder eleverne fysisk aktive, hvilket hjælper dem med at holde fokus, når timerne bliver lange.

- Jeg får meget mere energi af det, og min hjerne kommer meget mere op at køre, end når jeg sidder på en almindelig stol, siger Maja Ilsø.

Rift om pladserne

Eleverne i klassen skal skrive deres navne på tavlen, hvis de vil have en af de to pladser med cyklerne.

Og 13-årige Philip Jensen fortæller, at det næsten er alle eleverne, som byder ind. For det gør timerne sjovere, mener han.

- Det betyder rigtig meget. Jeg kan godt lide matematik, men det bliver lidt kedeligt i længden, når man har det i to timer. Men hvis man er på cyklen i et kvarters tid, er det lidt ligesom at have frikvarter.

Nørre Nissum Skole har indtil videre haft cyklerne i tre uger, mens de tester dem for virksomheden Office-Fit i Holstebro.

Indtil nu har virksomheden primært fokuseret på at sælge løsninger til bevægelse til virksomheder i hele landet, men nu tager de også fat på skoleeleverne for at gøre dem mere aktive.

Både lårmusklerne og hjernen arbejder hårdt, når undervisningen er i gang. (Foto: Kim Nybom)

Elly Bank, der er lærer i klassen, kan også se, cyklingen har en stor effekt.

- Selv efter tre uger er der stor rift om cyklerne, så det fungerer rigtig godt, fortæller hun.

Mindre uro i klassen

Modsat på normale motionscykler kan man ikke indstille niveau eller se, hvor langt man cykler. Alligevel konkurrerer eleverne sommetider om, hvem som kan cykle hurtigst.

Det betyder dog ikke, at der bliver mere uro i klasselokalet, fortæller lærer Elly Bank.

- Tværtimod oplever vi, at dem, som sidder på cyklerne, har meget fokus på lektierne, og når de kommer tilbage til deres træstol, er de i stand til at sidde mere roligt og fokusere mere, siger hun og uddyber:

- Vi oplever ofte, at hvis de sidder på en almindelig stol i en hel lektion, kan de godt komme til at sidde og rotere lidt på stolen, fordi de har brug for at komme op og røre sig.

Ikke nok bevægelse til skolebørn

Det er med god grund, hvis mange elever sidder og tripper for at komme op og røre sig, mens de har undervisning.

For i en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt siger blot 58 procent af de adspurgte folkeskoler, at de opfylder det reformbestemte krav om, at alle elever skal have 45 minutters daglig bevægelse.

Det er omtrent det samme antal som de sidste fire år, og det tyder derfor på, at skolerne ikke er blevet bedre til at opfylde lovens krav.

Elly Bank, der er lærer på Nørre Nissum Skole, håber, at motionscyklerne kan blive en fast bestanddel af klassens faciliteter, så eleverne kan få rørt sig nok.

- Det ville være det ultimative. Det ville være ønskeligt, hvis alle elever havde en cykel til rådighed, siger hun.

Det samme mener 13-årige Philip Jensen, der håber på fortsat at kunne træde i pedalerne, mens lærerne remser grammatiske regler og matematiske formler op.

- Det ville være virkelig dejligt, for der er ikke altid super meget bevægelse i undervisningen, men når man har cyklerne, så får man ret meget.

Nørre Nissum Skole skal have cyklerne en lille uge endnu, hvorefter den skal evaluere på, om det giver mening at investere i motionscyklerne.