Det er nu muligt at forsikre sig mod en helt speciel type storme.
Ikke dem, der vælter træer og skaber oversvømmelser, men dem, der spreder digitalt møg ud over en virksomhed på nettet - en såkaldt shitstorm.
Internettet og sociale medier gør det nemt at rose eller kritisere virksomheder, og specielt negativ omtale kan hurtigt udvikle sig. Samtidig har mange af Danmarks 250.000 små og mellemstore virksomheder ikke ressourcer til at håndtere kritiske indlæg.
Det fortæller Peter Jørgensen, der er salgschef hos Topdanmark Holstebro.
- Det kan jo i værste fald koste en lille virksomhed livet, hvis den ikke reagerer professionelt på kritiske indlæg - uanset om kritikken er berettiget eller ej, siger han.
Konsulenter skal trække firmaerne ud af stormen
Den nye shitstormsforsikring er udviklet af Topdanmark i samarbejde med virksomheden SafeOnNet.
Forsikringen skal gennem konsulentbistand hjælpe virksomheden med at håndtere en situation, hvor den har fået ørene i maskinen på nettet.
Men det handler ikke om at hjælpe virksomheder, der decideret har svindlet eller snydt kunder, understreger Peter Jørgensen.
- Det er klart, at hvis virksomheden virkelig har begået en fejl, skal vi jo ind og hjælpe virksomheden med at få rettet op på det, så det fremadrettet ikke sker, siger han.
Shitstormsforsikringen hjælper blandt andet ved negativ omtale på Google og Facebook.