Oplev en kunstig vesterhavsstorm: Ny oplevelsesarena håber på 280.000 årlige gæster

Gæsterne i Vestjyllands nye turistattraktion skal lege sig til læring om naturen.

Naturkraft har en 5 hektar stor park, hvor gæsterne blandt andet kan komme på guidede ekspeditioner. (Foto: Bjørn Ellermand © Naturkraft)

En vindmaskine, hvor man kan mærke vind af orkanstyrke. En særlig kælkebakke til at opleve tyngdekraften og et interaktivt træ, der skifter fra sommer til vinter på rekordtid.

Det er nogle af oplevelserne i Danmarks nyeste

turistattraktion
, Naturkraft i Ringkøbing, der i dag blev indviet af kronprinsesse Mary.

Kronprinsesse Mary ses her under åbningen af oplevelsesarenaen Naturkraft i Ringkøbing. På turen rundt var hun ledsaget af direktør Peter Sand. (Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix) (Foto: Henning Bagger © Henning Bagger)

Naturkraft vil gøre gæsterne klogere på naturens kræfter, klima og

bæredygtighed
.

Folkene bag kalder selv stedet 'en oplevelsesarena', og den fem

hektar
store ringformede park leder da også tankerne hen på et romersk amfiteater.

- Vi er hverken et museum eller en forlystelsespark. Vi er et videns-pædagogisk-aktivitetscenter, siger administrerende direktør Peter Sand.

Han håber, at Naturkraft bliver en turistmagnet. Målet er 280.000 gæster det første år.

Besøgstallet blev besluttet, inden coronavirus lukkede grænserne. Alligevel er Peter Sand optimist.

- Fra mandag er alle feriehuse langs vestkysten booket, fordi grænsen til Tyskland åbner igen. Mange holder også ferie herhjemme, så vi er forsigtige optimister, siger direktøren.

  • (Foto: Bjørn Ellermand © Naturkraft)
  • (Foto: Bjørn Ellermand © Naturkraft)
  • (Foto: Bjørn Ellermand © Naturkraft)
  • (Foto: Bjørn Ellermand © Naturkraft)
  • (Foto: Bjoern Ellermand © Bjoern Ellermand)
  • (Foto: Bjoern Ellermand © Bjoern Ellermand)
  • (Foto: Bjørn Ellermand © Naturkraft)
1 / 7

Det er ti år siden, at idéen til Naturkraft blev født.

En klassisk flad mark er nu omdannet til et oplevelsescenter, der er inspireret af de otte forskellige naturtyper, der kendetegner Vestjylland. Det er for eksempel klit, lynghede, egekrat og vådeng.

Direktør Peter Sand er sikker på, at mange gerne vil betale op til 175 kroner for at gå på opdagelse i den natur, som ellers ligger frit tilgængelig lige udenfor.

- Vi ved, at dem, der besøger Ringkøbing-Skjern Kommune, kommer på grund af naturen, siger han.

Peter Sand håber, at Naturkraft kan inspirere til at tænke mere over, hvordan vi mennesker påvirker naturen og miljøet med vores

adfærd
.

Derfor bliver de spisende gæster i caféen også mødt af et CO2-hjul, når de skal vælge fra menukortet. Et menukort, som især baserer sig på det grønne køkken.

CO2-hjulet viser, hvordan man påvirker kloden, når man sammensætter sit måltid på en bestemt måde.

Peter Sand understreger, at det ikke handler om at være moraliserende.

- Det er ikke møntet på, at man skal sidde med en dårlig smag i munden, men at man skal få en forståelse af, hvad man sætter i gang, når man vælger at gå en bestemt vej.

Cykler frem for biler

Bæredygtighed
er et gennemgående tema i den nye attraktion. Også når det gælder indretningen.

Stole og skilte er lavet af genbrugsmaterialer. Affaldsspandene giver gæsterne en kærlig

opfordring
til at sortere affaldet, inden det smides ud.

Tre cykelstier leder frem til hovedindgangen, hvor der er cykelparkering og cykelværksted, hvorimod gæster i biler er henvist til parkering længere væk.

- Når gæsterne kommer ud, står der en velsmurt og velpumpet cykel. Det er sådan en meget banal måde at pege på, at det er mere bæredygtigt at transportere sig på cykel end i bil, siger direktøren.

Direktør Peter Sand giver eksempler på, hvordan bæredygtighed også er tænkt ind i indretningen af attraktionen:

280.000 årlige gæster er ikke urealistisk.

Det vurderer Peter Kvistgaard, der er turismeforsker ved Aalborg Universitet.

- Mange lever i kontorer og er isolerede fra naturen. Vi kommer kun ud i naturen i vores fritid og ferie. Kvalificerede mennesker, der fortæller, hvorfor vind og sand gør, som det gør, er der absolut brug for, siger han.

Han vurderer, at der er en stor tørst efter oplevelser langs vestkysten. Det vidner museet Tirpitz i Blåvand om, der i løbet af det første år havde 300.000 gæster.

Forventningerne til den nye attraktion er også store hos Erik Buhl (V), der er formand for Partnerskab for Vestkystturisme og borgmester i Varde Kommune.

- Jo mere vi har at byde på ved vestkysten, jo flere turister kan vi trække til. Også uden for højsæsonen, siger han.

Facebook
Twitter