Regeringen: Biobrændsel skal erstatte havvindmøller

Grønnere benzin kan sikre 1000 nye arbejdspladser til Vestjylland.

Maabjergværket udvinder allerede biogas fra gylle og andre affaldsprodukter fra landbruget. Hvis kravet om ethanol i benzin bliver vedtaget, kan værket bygge ud med en bioethanolfabrik. (Foto: Jens Bach © Jens Bach)

Regeringen vil skrotte de planlagte kystnære havvindmøller. Det skal spare penge på den grønne omstilling. I stedet vil den satse på biobrændsel.

Thomas Danielsen (V), der er formand for Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg forklarer, at regeringen vil kræve, at der fra 2020 skal blandes på 2,5 procent bioethanol i benzinen. Det skal tvinge en efterspørgsel på grøn benzin frem.

Planen er gode nyheder for hans egen hjemby Holstebro, hvor en længe ventet biothanol-fabrik ved Maabjerg Energy Center skal bygges til at producere biobrændsel, hvis iblandingskravet bliver vedtaget:

- Nu går vi altså ind og sikrer markedet. Og i Holstebro har man den teknologi, som er længst fremme i Danmark. De er nok de eneste, der realistisk kan levere på det her iblandingskrav, siger Thomas Danielsen.

Jørgen Udby, der er bestyrelsesformand i Maabjerg Energy Center, glæder sig over regeringens udmelding.

- Det er selvfølgelig hele forudsætningen for, at vi kan bygge en fabrik. Det vi mangler er, at regeringen melder ud, hvordan det skal finansieres, siger han.

Socialdemokraterne, SF, Det Konservative Folkeparti og De Radikale har allerede erklæret deres støtte til iblandingskravet.

Det vil skabe omkring 1.000 arbejdspladser i Holstebro.

Samtidig står vindmølleindustrien til at miste mange arbejdspladser, fordi regeringen vil droppe de kystnære vindmølleparker fra Energiforliget i 2012.

Det er nødvendigt, siger Thomas Danielsen, for udgifterne til havmølleparkerne er løbet løbsk.

- Det har vist sig at blive langt dyrere end dengang vi lavede forliget i 2012. Helt præcist er det blevet 170 procent dyrere, siger han.