Salget af kontormøbler til private hjem eksploderer: Nu slipper jeg for en bordplade, der vipper

Der kan gælde nogle af de samme regler til arbejdspladsen, uanset om du arbejder hjemme eller fra jobbet.

Dennis Poulsen skifter savbukkende ud med et hævesænkebord.

En plade lagt oven på et par savbukke som bord og en almindelig spisebordsstol.

Sådan har Dennis Poulsens hjemmearbejdsplads set ud indtil nu.

Men nu er det slut med gør-det-selv-løsninger.

Hans arbejdsplads har netop sørget for at få indrettet en hjemmearbejdsplads med blandt andet hævesænkebord og en ergonomisk kontorstol.

- Det bliver dejligt ikke længere at skulle sidde på en dårlig kontorstol, og at man kan få et ordentligt bord, som ikke står og vipper hele tiden, siger Dennis Poulsen, der arbejder hos energiselskabet Ørsted.

Han er en af de mange danskere, som på grund af coronavirus har skiftet sin sædvanlige arbejdsplads på jobbet ud med en plads i kælderen.

Og nu rykker de korrekt ergonomiske kontormøbler for alvor ind i private hjem.

Coronavirussens lukning af landet har nemlig betydet, at mange danskere er nødt til at arbejde hjemmefra. Og udsigten til at det ikke lige ændrer sig, ses tydeligt på salget og efterspørgslen af kontorartikler til hjemmearbejdspladsen.

Stor ordre hos møbelvirksomheder

Scan Office, der er Danmarks største leverandør af kontormøbler, melder om salgstal, der er eksploderet.

- Vi har megatravlt. Vores ordrebøger er fyldte, og vi har bestilt utrolig mange ekstra tusinder af borde og stole hjem i forhold til, hvad vi plejer, siger Jan Bertelsen, der er salgsdirektør og medejer af Scan Office.

Det samme billede gør sig gældende hos kontormøbelproducenten Dencon i Skive. Her kniber det med at få ansat nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen.

- Vi har haft en voldsom stigning i omsætning, og derfor søger vi også folk med arme og ben. Vi har taget mange folk ind, og vi tager flere folk ind, for det er vi nødt til for at efterleve efterspørgslen. Det er en optur og en optur, som vi ikke kan huske, der har været inden for de seneste år, siger Henrik Søgaard Feld, der er direktør i Dencon.

  • Indtil nu har spisebordet i køkkenalrummet været Birgitte Duus Hansens arbejdsplads. Her har hun brugt bøger til at justere højden på sin bærbare og haft trafik gennem rummet, fordi hendes børn i øjeblikket bliver hjemmeskolet. (Foto: Rasmus Krieger © dr)
  • Birgitte Duus Hansen ser frem til at tage sit nye hævesænkebord i brug. Hun er en af cirka 1.000 medarbejdere hos Ørsted, som får installeret et hjemmekontor, der lever op til arbejdsmiljøloven. (Foto: Rasmus Krieger © dr)
  • Scan Office har stor efterspørgsel på deres kontormøbler. Coronakrisen har fået virksomheder til at købe nyt til deres medarbejderes hjemmekontor. (Foto: Rasmus Krieger © dr)
  • Tidligere levererede medarbejderne hos Scan Office 10 eller 20 arbejdspladser. Men med de mange nye hjemmekontorer kører de ud med et enkelt til hvert hjem. (Foto: Rasmus Krieger © dr)
1 / 4

Nogle af de samme regler gælder

Flere og flere danskere er, siden coronaen ramte, begyndt at arbejde hjemmefra.

Og når arbejdet bliver udført hjemme fra privaten, gælder nogle af de samme regler for hjemmearbejdspladsen, som på den normale arbejdsplads.

Det sker, hvis arbejdet i hjemmet enten foregår i hele arbejdstiden eller foregår regelmæssigt - og hvis arbejdstiden svarer til cirka én dag inden for en normal arbejdsuge.

Den øgede efterspørgsel på kontormøbler skyldes blandt andet, at mange nu har arbejdet hjemme så længe, at nogle af reglerne for arbejdssteder altså nu også gælder i forhold til hjemmearbejdet.

'Det gør en kæmpe forskel'

En hverdag med mere hjemmearbejde betyder, at omkring 1.000 medarbejdere hos Ørsted også får leveret en hjemmearbejdsplads, så der bliver levet op til arbejdsmiljøloven hjemme hos de ansatte.

Henriette Fenger Ellekrog, der er HR-direktør hos Ørsted.

- Vi står i en helt ny situation, og så er det bare med at få skabt de bedste forudsætninger for vores medarbejdere, siger HR-direktøren.

Flere forsikringsselskaber og Danske Fysioterapeuter melder om en stigning i hjemmearbejdsskader, efter at flere danskere er begyndt at arbejde hjemme.

Derfor er en ordentlig hjemmearbejdsplads særlig vigtig.

Birgitte Duus Hansen har arbejdet hjemmefra siden september med enkelte dage på kontoret. Men ellers har hjemmearbejdspladsen været i køkkenet. Godt nok med separat skærm og tastatur, men den bærbare har stået på en stak bøger for at få den i den rigtige højde.

Nu ser hun frem til at tage sit nye hævesænkebord i brug.

- Det gør en kæmpe forskel. Ikke mindst fysisk i skuldre, nakke og arme, siger Birgitte Duus Hansen, der er ansat hos Ørsted.

Hun er sikker på, at hendes nye hævesænkebord, to skærme og god kontorstol vil kunne mærkes på både krop og arbejdsglæde.

- Det bliver en kæmpe opgradering. Det bliver helt vild luksus med både en ordentlig stol og et bord, man kan køre op og ned, siger hun.

Artiklen er opdateret onsdag den 20. januar kl. 15.36: I en tidligere udgave af artiklen fremgik det, at der var kommet en ny arbejdsmiljølovgivningen fra årsskiftet. Senere fremgik det, at reglerne var blevet præciseret fra Arbejdstilsynets side. Dette er ikke tilfældet. Reglerne er derimod blevet særligt aktuelle, fordi mange danskere nu har arbejdet hjemme så længe, at nogle af reglerne for arbejdssteder nu også gælder i forhold til hjemmearbejdet.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter