Salget af robotplæneklippere stiger: "Kalenderen er booket op langt frem"

Det er blevet mere populært at betale sig fra at få græsset klippet af en lille selvkørende hjælper. Salget af robotplæneklippere er nemlig steget.

Montør Jeppe Damsgaard har rygende travlt for tiden. Han installerer robotplæneklippere og lægger kabler til dem fra morgen til fyraften.

Robotplæneklipperne er så populære at Jeppe Damsgaard, der er montør hos Anker Bjerre A/S i Mejrup, jævnligt må droppe kaffepausen og får overarbejde for at følge med.

- Det er nogen gange, at man lige er nødt til lige at bruge et par timer mere eller at frokosten også kommer til at foregå på landevejen, siger han.

- Kalenderen er booket op langt frem.

Man har i flere år kunne købe robotplæneklippere, der passer græsplænen helt af sig selv. Og nu har Ingrid Løvig Kristensen fra Skave også fået brug for én.

- Jeg glæder mig til at bruge den anden, for min gamle her er lidt sej, man skal faktisk selv skubbe, siger Ingrid Løvig Kristensen.

Med hendes nye ven, der ordner græsset, kan der blive tid til andre ting.

- Så kan jeg cykle en tur, mens den slår græs.

Direktør overvældet af interessen

Og Ingrid Løvig Kristensen er ikke den eneste. Faktisk betaler flere og flere sig fra at bruge tid på at svinge håndskubberen. Hos Anker Bjerre A/S i Mejrup har virksomhedens salgschef Lene Schultz set tendensen over flere år.

- Det er blevet vildere og vildere, siger hun.

Hos Roboteksperten i Herning kan man også mærke, at det er blevet attraktivt at lade en robot klare det hårde slid i haverne. Her er direktør Kasper Witt overvældet af interessen.

- Siden den her sæson gik i gang den 1. april, har vi dagligt haft 400-500 telefonopkald primært omkring de her robotplæneklippere og tilsvarende antal mails.

En dominoeffekt

Ifølge Kasper Witt, kan en af grundene til den store interesse være, at flere ser, at naboen har investeret i en robotplæneklipper.

- Efterspørgslen bliver som en dominoeffekt. Jo flere, der kommer ud, jo større bliver efterspørgslen.

I Holstebro overvejer salgschef Lene Schultz nye muligheder for at bekæmpe den lange ventetid.

- Vi overvejer meget kratigt at ansætte en montør mere, som kan hjælpe os i de her spidsbelastninger i højsæsonen.

KONTAKT REDAKTIONEN

Du er velkommen til at kontakte os på 9610 7500 eller skrive til os på vest@dr.dk.
Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.