Skolehunden Thomas giver ro i klassen

Resen Skole ved Skive har ansat en hund i specialklassen. Det giver ro og øger elevernes koncentration.

Den fireårige Golden Retriever, Thomas, er populær blandt børnene i specialklassen på Resen Skole ved Skive. Hans tilstedeværelse i klassen har givet mere ro og øget koncentrationen hos eleverne. Her ses Thomas sammen med sin ejer, lærer Rikke Espersen og nogle af klassens drenge. (Foto: Mette Skov-Jensen- DR)

Der er mere ro i klassen og eleverne er bedre til at koncentrere sig. Takket være menneskets bedste ven.Siden sommerferien har den fire-årige Golden Retriever Thomas været ansat som skolehund på Resen Skole ved Skive. Han har især sin gang i specialklasserne, hvor eleverne har ADHD og derfor har svært ved at sidde stille og koncentrere sig.Thomas er med til at skabe fokus i klassenHer bliver han brugt som et pædagogisk redskab, fortæller skolehundens ejer, speciallærer Rikke Espersen:- Jeg oplever i de faglige situationer, hvor eleverne arbejder med f.eks. dansk og matematik, at hans tilstedeværelse i klassen bidrager med ro. Dermed er han med til at fastholde koncentrationen, siger Rikke Espersen.Hun bruger også hunden som belønning. Når en elev er færdig med sin opgave, får han lov til at ae hunden eller gå tur med den.

Skolehunden Thomas er et fuldgyldigt medlem af lærerstaben på Resen Skole ved Skive. Derfor hænger hans foto naturligvis på tavlen sammen med det øvrige personale. (Foto: Mette Skov-Jensen- DR)

Thomas trøster og støtter eleverne i svære situationerStørsteparten af eleverne i Rikke Espersens klasse har ADHD. De er hyperaktive og kan nemt komme i effekt. Også her gør skolehunden Thomas en forskel.- Det er nemmere at tage en svær snak med en elev, når Thomas er med, siger Rikke Espersen, der også har brugt hunden i et tilfælde, hvor en dreng var ked af at gå i skole.- Så stod Thomas og jeg hver morgen og tog imod. Og i løbet af få dage var drengen glad for at komme i skole om morgenen, for "Thomas stod jo og ventede".Hunden har gjort eleverne mere socialeSamspillet mellem børn og hund har også øget elevernes evne til at omgåes socialt. En evne, som ADHD-børn ellers har det svært med.- Thomas er social og vil gerne kontakten med andre. Han er god til at aflæse eleverne, når han går hen imod dem. Han kan fornemme, om de har lyst til at snakke eller helst vil være fri, siger Rikke Espersen.Og de egenskaber har børnene nu taget til sig:- Den erfaring, de skaber sig, når de skal aflæse Thomas, kan de overføre, når de skal aflæse hinanden, siger Rikke Espersen.Erfaringer fra Resen Skole kan bruges i arbejde med terapihundeSkolehunden Thomas er godkendt af TrygFonden, men Thomas er ikke en del af deres korps af besøgshunde.Til gengæld følger TrygFonden nysgerrigt med på sidelinjen, da de kan bruge erfaringerne fra Resen Skole i det videre arbejde med såkaldte terapihunde.

Facebook
Twitter