Skyhøje dieselpriser rammer fiskeriet: 'Folk er nødt til at lægge til kaj'

Flere danske fiskere overvejer at blive i havn. Det kan give mangel på fisk.

Fortjenesten ved en dag på havet er i øjeblikket meget lille for flere fiskere (arkivfoto) (Foto: Signe Goldmann © Ritzau Scanpix)

Det er ikke kun bilister, der river sig i håret over de rekordhøje brændstofpriser i øjeblikket. Mange fiskere er tvunget til at vinke farvel til fortjenesten for en dag på havet, når de fylder dieseltanken på deres kutter.

Det mærker blandt andre den nordjyske fisker Jan Christensen, der har kutteren HG 55 Annika og lige nu er på havet ud for Hirtshals for at fiske efter rødspætter og torsk.

- Brændstofpriserne er alt, alt, alt for høje. I forgårs var jeg ude at lande fisk for netto 4.200 kroner, og godt og vel halvdelen går til brændstof. Det kan vi ikke betale noget med - hverken renter, afdrag, håndværkere eller noget som helst, siger Jan Christensen.

Da krigen i Ukraine brød ud den 24. februar, var prisen på den dieselolie, som fiskerne bruger, 4,62 kroner per liter. Nu er den 8 kroner per liter.

For Jan Christensen er smertegrænsen 5 kroner per liter, så han forsøger at rigge sit grej til, så han kan skære ned på brændstofforbruget.

Men med et årligt forbrug på omkring 32.000 liter er den stigende dieselpris noget, der kan mærkes på indtjeningen.

- Sidste år brugte jeg for 130.000 kroner. Det er så steget til 256.000 kroner i dag om året, hvis det ligger i et niveau på 8 kroner. Det kan jeg ikke få til at hænge sammen, siger Hirsthalsfiskeren, der lige nu regner på, om han overhovedet har råd til at tage på havet.

- Jeg tror da ikke, min bank vil være med til, at vi ikke kan tjene en månedsløn.

Ingen fisk til forbrugerne

Jan Christensen er ikke den eneste danske fisker, der går med de overvejelser.

En stor del af det danske fiskeri kan nemlig ikke længere betale sig, lyder det fra formanden for den nordvestjyske fiskeriforening i Hanstholm, Jan N. Hansen.

Jan Christensen håber ikke, at endnu mere tid på land bliver fremtiden for hans fiskekutter HG 55. (Foto: (Privat foto))

- Der er en stor del af flåden, som ikke er rentabel lige nu. Så folk er nødt til at lægge til kaj, siger han.

Sker det, vil der komme mindre fisk ind. Det vil i første omgang gøre det dyrere at købe rødspætter, torsk og andre fisk til middagsbordet.

Men forbrugerne risikerer også, at de helt kommer til at kigge forgæves efter fisk i køledisken.

- Det samme gør sig gældende for andre EU-lande og Norge. Så er der ingen fisk at sælge på fiskeauktionerne og dermed ingen fisk til forbrugerne, siger formanden for Hanstholm Fiskeriforening.

De stigende brændstofpriser gør Jan Christensen nervøs for fremtiden på fiskekutteren. Han bruger 230-250 liter diesel om dagen lige nu. Til sommer, når dagene på havet bliver længere, bruger han op mod 400 liter.

Og han har intet alternativ til diesel, når han skal have sin båd på havet.

- Jeg er meget nervøs. Jeg ved saftsuseme ikke, hvad vi skal gøre. Om vi får noget hjælp fra regeringen - det vil jeg da håbe, vi gør, siger Jan Christensen.