Små juletræer og andebryst hitter: Vi fejrer julen på en ny måde i år

Coronaen giver juletræsproducent og andeslagteri kronede dage.

I år skal juletræerne ikke nødvendigvis nå til loftet. Salget af juletræer på en meter er steget kraftigt. (Foto: Sofie Mathiassen © Scanpix)

Det er en helt særlig jul i år, hvor vi danskere er nødt til at ændre på vores traditioner for at overholde corona-restriktionerne.

Og det giver ændrede indkøbsvaner. Både når det gælder juleindkøb, der skaber hygge, og på vores middagsbord.

Brancheorganisationen Danske Juletræer vurderer, at juletræssalget er steget med 20 procent i år. Det mærker juletræsproducent Jørgen Bertelsen i Tvis ved Holstebro.

- Der er mange, som ikke rejser ud af landet, og nogle som måske holder jul i mindre grupper. Altså nogle, som ikke plejer at købe et træ. Jeg tror simpelthen, der er flere, som ved, at de skal blive hjemme i julen og dermed vil have mere hygge og fejring, end de plejer at have, siger Jørgen Bertelsen, der også er formand for Skovdyrkerne Vestjylland.

Normalt skal et juletræ nå til loftet, når julestjernen er sat på. Men i år er der kommet en ny trend, og det er især de små juletræer på omkring en meter, der er ekstra salg i.

- Det er specielt i de større byer, hvor der nok er mange, som ikke rejser hjem til forældrene i julen, siger Jørgen Bertelsen.

Andesalg eksploderet

Når det gælder middagsbordet, er and ofte en af de traditionelle spiser, som vi sætter tænderne i juleaften. Og her har salget også ændret sig.

Dan Duck har svært ved at følge med efterspørgslen på deres ænder. (Foto: Anne-Frida Andersen)

Hos Dan Duck i Struer er der ekstra meget salg i deres opskårede produkter som bryst og lår.

- Jeg tror, det skyldes, at forbrugerne ikke har de muligheder, hvor de mødes i større selskaber. Nu skal de arbejde mere med at lave deres mad derhjemme, og så går de efter opskårede produkter i mindre stykker, og som er nemmere at håndtere, siger administrerende direktør i Dan Duck, Hardy Eskildsen.

Men særligt ét produkt er blevet revet væk. De confiterede ænder, som bare skal varmes for at være klar til at sætte tænderne i.

- De seneste år har der været en stigning i de confiterede produkter, men i år er det eksploderet, og der er kommet ekstra ordre efter ekstra ordre, fortæller Hardy Eskildsen.

Ud over de ændrede sociale vaner i julen, peger direktøren også på især én anden grund til, at salget stiger.

- Det er letheden i at lave en and, som man er sikker på, er mør og velsmagende. Der er ikke ret mange, som ønsker at sidde juleaften og have et uheldigt produkt på tallerknen. De vil gerne have noget, der er let at tygge og håndtere - og det er et confiteret produkt. Det kræver kun opvarmning, lyder det fra Hardy Eskildsen.

Nye vaner giver nye perspektiver

Både juletræsproducenten og andeslagteren glæder sig over den nye trend.

For juletræsproducenten er det særligt fordi, salget af de små træer er med til at redde økonomien. Især eksporten har været svær, fordi der er fordyrende led, inden træet står ved forbrugeren.

- Det har været ringe på godt vestjysk. Det er elendige priser til eksport. Der er flere led i udlandet, før træet er i detailhandlen. I Danmark er der typisk kun et led, og det betyder, at der er større fortjeneste til både mig, og dem der sælger, siger Jørgen Bertelsen.

Hos Dan Duck ser de danskerne interesse i confiterede varer som et marked, der kan brede sig.

- Vi ser ikke kun andeprodukter som en julespise. Vi ser også de confiterede produkter brede sig ud over året, siger Hardy Eskildsen.

Facebook
Twitter