Sund fordybelse sammen med de voksne: Femårige Vigga dyrker yoga i børnehaven

En ugentlig omgang yoga i børnehaven styrker børnene på flere måder, siger professor.

Efterårsluften er frisk, mens børnene i Sct. Georgsgården i Lemvig trækker i farvestrålende flyverdragter, huer og vanter.

Roen breder sig, når lyden af bløde toner fortæller dem, at det er tid til den ugentlige børneyoga udenfor.

- Det er den samme melodi, der kommer hver gang. Så ved børnene, hvad de skal, siger pædagog Lise Pedersen, der står for børneyogaen.

Yogatid med strækøvelser, rim og remser gør børnehavebørnene i Sct. Georgsgården mere robuste. Det er i hvert fald tanken med det ugentlige programpunkt.

- Det er udvikling af deres selvværd. De får mærket kroppen og får rent motorisk mærket efter, hvad den kan, siger Lise Pedersen.

Udvikler sprog, relationer og koncentration

De mange flyverdragter finder ind på række og tager hinanden i hånden. Nu er børnene en 'yogaslange', og de bevæger sig i samlet flok over til en bakke yderst på legepladsen.

- Vi sidder på tæpperne og slapper af i en stor rundkreds, fortæller femårige Vigga Favrholt.

Hun bliver glad, når de skal lave yoga på legepladsen blandt efterårsblade og gyngestativer.

- Det er dejligt i kroppen, at man rører med sine hænder, siger hun.

Men der er flere gode ting ved børneyogaen, end at det føles rart i kroppen, mener Charlotte Ringsmose. Hun er professor på Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet, og hun forsker i, hvordan vi udvikler kvalitet i dagtilbud.

  • Der er fuld koncentration, når børnene er i gang med dagens yoga. (Foto: Asta Pil Heltborg © DR Midt & vest)
  • Her er det øvelsen "telefon". (Foto: Asta Pil Heltborg © DR Midt & vest)
  • Børnene kigger opmærksomt på pædagog Louise Pedersen, for at følge med i hvad de skal. (Foto: Asta Pil Heltborg © DR Midt & vest)
  • Der er røde kinder og store smil, når der er yoga på programmet i børnehaven. (Foto: Asta Pil Heltborg © DR Midt & vest)
  • Som det sidste i yogatimen ruller børnene sig ind i tæpper og slapper helt af i 10 minutter. (Foto: Asta Pil Heltborg © DR Midt & vest)
1 / 5

Når børn er engageret i en aktivitet sammen med en voksen, er der nemlig tale om en fordybet opmærksomhed om noget fælles tredje. Og det styrker børnenes udvikling.

- Det udvikler barnets evne til at holde opmærksomheden, og det udvikler også barnets sprog og relationer, siger Charlotte Ringsmose.

En naturlig måde at lære på

Pædagog Lise Pedersen viser, hvad børnene skal gøre. Én gang er de en telefon og skal omfavne benet og holde det op til øret. I en anden øvelse leger børnene elefant med lang snabel, og i en tredje er de en brølende løve.

Selvom børnehavebørnene kun er fire til fem år gamle, er der fuld koncentration rundt i cirklen. Der bliver snakket med på rimene, og de lever sig ind i legen.

- De øver sig i noget, der er svært, og det er med til at danne deres grundlag som små mennesker, der skal ud i verden, oplever Lise Pedersen.

Netop den fælles opmærksomhed ved legen er noget, der giver yogaen kvalitet, mener professor Charlotte Ringsmose.

- Det er en måde at lære på, som er naturlig for barnet. Den voksne åbner en verden for barnet.

Vigga og Mathias er dybt koncentrerede til dagens yoga i børnehaven. (Foto: Asta Pil Heltborg © DR Midt & vest)

Når børn har fælles fordybet opmærksomhed med voksne, giver det anledning til samtaler. De er vigtige for børnenes sproglige udvikling, understreger hun.

- Sprog kommer ikke af sig selv, men ved at man er i dialog med andre. Barnet får udvidet sin begrebsverden, siger Charlotte Ringsmose.

Tager roen med

Børnene i Sct. Georgsgården er nået til sidste punkt i dagens yoga. Nu ruller de sig ind i tæpper som 'sovende yogier'. En trommen på jorden fortæller, at det er begyndt at regne fra oven. Men det gør ikke noget, siger femårige Mathias Sejbjerg Lee.

- Man kan bare tage huen over, hvis man har en, siger han.

Lise Pedersen går rundt mellem børnene og sørger for, at alle ligger godt. Når de er færdige, går børnene tilbage til de andre aktiviteter i børnehaven. Men de tager noget med sig.

- Det er roen. Den tager de med sig ud på legepladsen. Den har forplantet sig i deres krop, siger Lise Pedersen.

Roen efter yoga gør det nemmere for børnene at lege sammen, oplever hun.

- Det kan man mærke, når de skal interagere med de andre børn - når de skal samtale om en leg.

Lise Pedersen vækker lige så stille børnene igen med en lille klokke.

'Glem nu dagens støj og larm, og lad maven blive varm,' siger hun.

Nu er børnenes yoga-tid ovre - indtil næste uge.