Sygemeldt eller ej: Én samtale med chefen kan holde stress fra døren

Stresset? Hvis din chef håndterer jeres samtale rigtigt, kan du måske undgå en sygemelding.

Det er godt for dig og dit helbred, hvis din chef siger godmorgen eller taler med dig ved kaffemaskinen eller i kantinen. Grafik, Signe Heiredal, DR.

Hvis man føler, man ikke slår til på arbejdet, er chefen måske den sidste, man har lyst til at tale med.

Ikke desto mindre kan netop én samtale med chefen være et vendepunkt - eller afgørende for, om medarbejderen ender med en langvarig stress-sygemelding.

Det viser en ny rapport, "Stressforebyggelse - anbefalinger til ledere", som Arbejdsmedicin - Hospitalsenheden Vest i Midtjylland og Institut for Psykologi på Københavns Universitet står bag.

Samtalen skal være naturlig

Det er afgørende, at det hverken er fremmed for medarbejderen eller chefen at se hinanden i øjnene og snakke om, hvordan det går.

Ledere, der jævnligt prioriterer at tale med deres medarbejdere, har succes med at forebygge stress, viser rapporten.

- Hvis man er vant til at tale med sine medarbejdere og høre, hvordan det går, har man også bedre mulighed for at spotte det, hvis medarbejderen ikke har det så godt, forklarer Tanja Kirkegaard, der er psykolog og ph.d. på Arbejdsmedicin - Hospitalsenheden Vest.

Samtidig får medarbejderen også en større grad af tillid til chefen, så det er lettere at fortælle det, hvis noget er galt.

- Det handler rigtig meget om det at have kendskab, og det handler om at vise, at man er interesseret i at lære sine medarbejdere at kende og vise omsorg for dem i hverdagen, siger hun.

Banalt - men svært

Egentlig lyder det ganske banalt, men for mange ledere kniber det med at finde tid til daglige småsnakke med medarbejderne.

- Ledere har jo rigtig mange driftsopgaver også og mange opgaver ude af huset, siger Tanja Kirkegaard.

I undersøgelsen pegede flere ledere på, at de har store medarbejdergrupper på over 80 medarbejdere, hvor det kan være svært at komme omkring medarbejderne. Der kan være ledelsesskift, fysisk afstand, travlhed og mange administrative opgaver, hvor man ofte kan se, at personaleledelse drukner lidt.

Men det kan faktisk komme til at koste på bundlinjen, hvis lederen ikke prioriterer tiden til den få gode samtale med medarbejderne.

- Den enkelte medarbejder kommer tit til at gå med det selv, og vedkommende får måske ikke handlet på de ting, der er nødvendige at handle på, forklarer Tanja Kirkegaard.

Det kan udvikle sig til stressrelateret sygefravær, som er dyrt for virksomheden.

- Oven i hatten kan det betyde, at de andre kolleger skal løbe stærkere, og så kan det forplante sig rundt i virksomheden og blive et større problem, pointerer hun.

Snak forhindrer sygefravær

Fælles for de ledere, der var gode til at prioritere samtalen med medarbejderne, var, at de var gode til at handle på de udfordringer, medarbejderne oplevede. På den måde kunne de undgå sygefravær.

- Derfor har det stor betydning. Man skal kende problematikken for at handle på det, og man kan kun kende problematikken, hvis man har kendskab til sine medarbejdere og har løbende dialoger, forklarer Tanja Kirkegaard.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter