Tæt på-kørsel er værre end politiet registrerer

Vi kører for tæt på hinanden i trafikken, og det fører til flere sammenstød end politiet registrerer.

Blinkende bremselygter er et typisk tegn på, at man kører for tæt i trafikken. Tæt trafik giver flere ulykker. (Foto: Hanne Høier)

Vi kører for tæt på hinanden i trafikken, og det fører til flere ulykker end politiet registrerer.

Der er nemlig et mørketal af sager om tæt på-kørsel, som bilisterne ordner internt, lyder det nu fra færdselspolitiet i Midt- og Vestjylland.

- For tæt kørsel fører til mange farlige situationer og en del alvorlige ulykker, Men også et antal mindre alvorlige ulykker, som vi aldrig får kendskab til, fordi parterne ordner det internt med forsikringsselskaberne. Det er fair nok, men det gør, at statistikken underdriver problemet, siger Henrik Glintborg, leder af færdselsafdelingen hos Midt- og Vestjyllands Politi.

Politiet opruster med videovogne

Hos Midt- og Vestjyllands Politi har man siden 2013 haft 97 grove sager om tæt på-kørsel, hvor bilister har fået klip eller betinget frakendelse af kørekortet, fordi de ikke har holdt ordentlig afstand. Dertil kommer et større antal mindre alvorlige sager, som er endt med bøder.

Midt- og Vestjyllands politi opruster nu i kampen mod de uansvarlige bilister, som kører for tæt. Politiet har i år fået endnu en videovogn, som bruges til at overvåge og dokumentere overtrædelserne.

- Det er et civilt køretøj, som bilisterne ikke lægger mærke til. Og det er et vigtigt element, for mange af de bilister, der bevidst kører tæt og aggressivt, er meget bevidste om, hvor politiet er, siger Henrik Glintborg.

Kun halve sekunder at reagerer i

Videovognen analyserer afstanden mellem to køretøjer og regner ud, hvor lang tid den bagvedkørende har til at foretage en nedbremsning. Og her er der ofte tale om halve sekunder, fortæller Henrik Glintborg.

Her ses et eksempel på for tæt kørsel. Billedet taget af en af politiets videovogne. (Foto: Midt- og Vestjyllands Politi)

- De her bøller, som jeg ikke tøver med at kalde dem, kan finde på at køre meget tæt og kun holde få meters afstand til bilen foran. Det skaber mange farlige situationer i trafikken og ikke mindst frustration og stress.

En god tommelfingerregel er, at man skal holde afstand, der svarer til halvdelen af ens hastighed. Det betyder, at kører man 80 kilometer i timen, skal der være 40 meter til den forankørende.

Henrik Glintborg fra Midt- og Vestjyllands Politi tilføjer, at det især er mandlige bilister, der har en tendens til at tæt-på-kørsel.

Facebook
Twitter