Unge landmænd kører gylle i døgndrift – nu siger landbruget fra

Ansatte i landbruget kører i timevis uden pauser.

Det er i øjeblikket sæson for at sprede gyllen på marken. Det kræver mange timer bag rattet for de ansatte i landbruget. (Arkivfoto) (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Det er udbredt blandt unge landmænd at køre gylle i op til 24 timer som en slags manddomsprøve, og det har de seneste måneder betydet flere ulykker med trætte chauffører bag rattet.

Sådan lyder det fra syv jyske landboforeninger, som nu appellerer til, at kollegerne selv sætter en stopper for de lange arbejdsdage, før det ender med en mere alvorlig ulykke.

- Det, jeg kunne frygte allermest, er, at en traktor eller et gyllesæt tonser ind gennem et hus eller torpederer en bil og slår rigtig mange mennesker ihjel. Det er skrækscenariet for mig, fortæller Frede Lundberg Madsen, der er formand for LandboForeningen Midtjylland.

Appellen fra de jyske landboforeninger er særligt rettet mod arbejdsgiverne, som skal sige fra overfor de unges lange vagter.

- Der er ikke noget økonomisk incitament til at sætte en mand til at køre i 24 timer. En traktorpilot får en timeløn, og uanset om der er en eller to traktorpiloter, så er det de samme timelønninger, der skal betales, siger Frede Lundberg Madsen, som samtidigt understreger, at der også ligger et stort ansvar hos chaufførerne selv.

- Stop med at køre så mange timer på cigaretter og energidrik, for det ér uholdbart, siger han.

Man tror, man kan alt

32-årige Thomas Birkedal kører selv på en maskinstation, og han kender til de lange dage bag rattet.

- Som ung tror man, at man kan alt, og man er udødelig. Nu skal jeg vise hele verden, at her kommer jeg, og mine kolleger skal ikke slå mig. Det var sådan, jeg tænkte, siger Thomas Birkedal og uddyber.

- Jeg kender eksempler, hvor nogle har forsøgt at slå en rekord, som måske oven i købet har været løgn. Og så presser de sig måske lige lidt for meget og tager en chance, man ikke skulle have taget. Det er uheldigt og sørgeligt, og det skal man lade være med.

I dag er han ikke stolt af de lange dage, han tidligere har praktiseret, og han understreger, at han er blevet klogere.

- Når man bliver ældre, tænker man også over, at der helst skal være en dag igen i morgen, siger han.

Thomas Birkedal er enig i, at arbejdsgiverne skal være bedre til at tage ansvar og sige fra, særligt over for de unge.

- Det kan være svært at sige fra, når man er ung og gerne vil bevise over for andre kolleger, at man kan køre igennem, siger Thomas Birkedal og fortæller, at hans arbejdsgiver forleden sendte folk hjem, da de selv tilbød at blive på arbejde for at reparere en gyllevogn.

- De sagde, at hvis vi havde lavet den gyllevogn, var vi ikke noget værd dagen efter. Det hjalp ikke, at gyllevognen var lavet, hvis vi ikke kunne køre med den, så vi tog hjem og sov, siger Thomas Birkedal.

Ingen køre- hviletidsbestemmelser

Landbruget har ikke de samme stramme regler om køre- hviletider, som eksempelvis lastbil- og buschauffører.

Og det håber lanboforeningsformand Frede Lundberg Madsen heller ikke, de får.

- Vi vil gerne appellere til, at vi nu indfører en form for selvjustits, så vi ikke får monteret fartskiver. Det er et bøvl at styre inden for minutter eller kvarterer, siger han.

Facebook
Twitter