Væk med osende dieselmotorer på havet: Skibe skal sejle på vindmøllestrøm

Vestjysk skibsværft vil bygge brintdrevne skibe.

Sandpumpen Træl både larmer og sender sort røg ud på sin sejltur ud mod havneindløbet i Hvide Sande.

Dagligt sørger skibet for, at sejlrenden til den vestjyske havn holdes fri for sand.

Det er skibets over 30 år gamle dieselmotor, der sørger for energi til både pumpe og skib.

Men står det til den maritime

branche
, vil Træl om få år været erstattet af et nyt skib, hvor dieselmotoren er fortid. I stedet skal skibet drives af brændselsceller, der bruger brint.

- Det er det naturlige næste skridt i grøn omstilling, siger direktør Carl Erik Kristensen fra Hvide Sande Shipyard.

Skibsværftet har tidligere bygget fem hybridfartøjer, der kombinerer

generatorer
og batterier. Lige nu er værftet også i gang med at bygge et andet miljøvenligt skib - nemlig en fuldelektrisk færge til overfarten Esbjerg-Fanø.

- Vi tror, at brint kan være til den mindre del af den maritime industri inden for de næste fem til ti år, tilføjer skibsværftdirektøren.

Det vil være færger og mindre godsskibe, som kan komme til at sejle på brint.

Hvide Sande Shipyard samarbejder med Odense Maritime Technology og Ballard Power Systems. Sidstnævnte laver i forvejen brændselsceller til busser og lastbiler.

Nu skal skibe med, og den nye sandpumper i Hvide Sande er udset til at være prototypen.

- Der er stor forskel på at køre på brint igennem byen med Linje 10 og på at bringe samme power system ombord på et skib til bølgeskvulp og understrøm, påpeger Kristina Juelsgaard, der er direktør for forretningsudvikling ved Ballard Power Systems.

Direktøren for Hvide Sande Shipyard, Carl Erik Kristensen, håber at være blandt de førende i verden, når det gælder udvikling af grøn skibsfart. (Foto: Troels Esmarch - DR)

- Systemet skal både kunne klare fremdriften af skibet og driften, når skibet ligger stille. Det skal vi tage højde for i designet.

Hun kalder projektet i Hvide Sande for et 'fyrtårn', når det gælder om at gøre skibsfarten mere grøn.

Det samme gør direktøren på Hvide Sande Shipyard.

- Vi er et værft i et land, hvor det er forholdsvis dyrt at bygge skibe. Så vi skal kunne de grønne teknologier og være med i front på det, siger Carl Erik Kristensen.

Parterne vil bruge de næste to år på at udvikle projektet og undersøge, om brintdreven skibsfart er rentabelt.

Hos ShippingLab, som støtter forskning og udvikling af ny teknologi til skibsfarten, er formand Kjeld Dittmann glad for projektet i Hvide Sande.

Det er især tanken om, at det er strøm fra vindmøllerne ved Hvide Sande Havn, der om få år vil kunne omdannes til brint til brændselscellen i den lokale sandpumper.

- Projektet er spændende, fordi der er mulighed for at skabe et lokalt økosystem omkring brinten. Det kan give os værdifuld læring om brint som drivmiddel til nærskibsfart, siger han.

Professor tvivler på brintdreven skibsfart

Professor Brian Vad Mathiesen er professor i energiplanlægning på Aalborg Universitet.

Han synes, at det er rigtig godt, at der nu kommer gang i et forsøg med at bruge brint inden for skibsfarten.

Han tror dog, at brint bliver et nicheområde. Blandt andet fordi brint som energi kræver en anden skibsmotor, end den vi har i dag.

- Jeg tror, at vi skal kombinere brint med kulstof, så vi får brændsel, der ligner det, vi har i dag. Det vil gøre det nemmere og billigere at

håndtere
, siger Brian Vad Mathiesen.

Udviklingen af de brintdrevne skibe får støtte af ShippingLab, Den Danske Maritime Fond og

Innovationsfonden
. Projektet har et
budget
på 87 millioner kroner.

Facebook
Twitter