Vindmøller placeret for tæt på lufthavn ved en fejl: Blinkende lys er uudholdeligt

Et radarsystem kan løse problemerne med blinkende lys.

Thomas Møller kan se de blinkende lys, når han sidder i sin stue. (Foto: Anders Davidsen © dr)

Et tivoliland, en månebase og lysshow med blinkende røde lygter.

Fem nye vindmøller tæt ved Thisted Lufthavn har skabt stor utilfredshed blandt naboerne.

- Det er meget generende, for ikke at sige rigtig meget generende, siger Thomas Møller, der er landmand og nabo til møllerne.

Fem af otte vindmøller er ved en fejl blevet placeret for tæt på Thisted Lufthavn. Men mølleprojektet blev reddet ved en dispensation fra styrelsen.

Til gengæld krævede Trafikstyrelsen ekstra kraftigt lys på møllerne for at undgå ulykker.

- Vi var blevet advaret om, at der skulle et kraftigere lys på, men at det skulle være usynkroniseret og med så stor styrke havde vi ikke forestillet os, siger Thomas Møller.

Thisted Kommune anerkender naboernes frustration – og lysets kraft overrasker også udvalgsformand Esben Oddershede (V).

- Det er uudholdeligt for dem, der er naboer, siger han.

Rod i sagerne hos styrelse

Møllerne er opført af NRGi Renewables, men ansvaret for, at møllerne er blevet opført for tæt på lufthavnen, er hverken energiselskabets eller kommunens.

I stedet ligger fejlen hos Trafik-, Bygge-, og Boligstyrelsen. I deres sagsbehandling har de brugt et gammel kort over lufthavnene, og derfor er fem af otte vindmøller ved en fejl blevet placeret så tæt på lufthavnen, at de af sikkerhedsmæssige hensyn kræver særlig kraftigt lys.

- Det har skabt stor frustration. Vi stod med en godkendelse til at opføre møllerne, som blev trukket tilbage. Men når det er sagt, så sker der menneskelige fejl, siger administrerende direktør i NRGi Renewables, Jakob Bundgaard.

Også kommunen ærgrer sig over situationen.

- Det er et skidt forløb, og der har ikke været orden i sagerne hos styrelsen. Det er jo naboerne, der bliver tabere, fordi det er dem, der skal se på lyset, siger Esben Oddershede.

Radar kan være løsning

Hos det nærliggende vindmølletestcenter i Østerild har blinkende lys også været til gene. Men der har man lavet en teknisk løsning med radar, hvor de blinkende lys tænder, hvis der er et fly i området.

Derfor ønsker NRGi en lignende løsning.

- Erfaringerne fra Østerild viser, at lysene er slukket mere end 90 procent af tiden, siger Jakob Bundgaard.

NRGi har søgt om tilladelse til radarordningen hos Trafik-, Bygge-, og Boligstyrelsen, så lysene ikke vil genere naboerne i samme grad, og Jakob Bundgaard forventer, der vil komme en afklaring i løbet af 3-6 måneder.

Trafik,- Bygge,- og Boligstyrelsen har ikke ønsket at kommentere forløbet, men skriver i et skriftligt svar til DR:

Håbet er, at en radar i fremtiden kan styre, at lysene bliver tændt, hvis der er et fly i nærheden. (Foto: Anders Davidsen © dr)

- Trafik, Bygge- og Boligstyrelsen er generelt positivt indstillet over for ansøgninger om forsøg med radarstyring af luftfartsafmærkning, når forsøgene er forenelige med hensynet til opretholdelsen af luftfartssikkerheden, herunder blandt andet også hensynet til brugerne af luftrummet, hvor forsvarets behov vejer tungt.

Indtil nu må Thomas Møller og hans hustru dog affinde sig med, at de kan se lyset, når de sidder i deres stue. Men de håber ikke, at de skal til at vænne sig til lyset permanent.

- Det kan man jo blive nødt til. Men lad os nu finde en løsning med radarer, hvor lysene kan blive tændt, hvis der skulle komme en flyvemaskine, siger Thomas Møller.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter