Winnies far blev dræbt på cykel – nu rører hun hverken GPS eller bilradio

Den hyppigste årsag til dødsulykker blandt cyklister sidste år var påkørsler bagfra.

Winnie Bendtsens far cyklede på landevej, da han blev dræbt af en bilist, som var ved at indstille sin GPS. (Foto: PRIVATFOTO)

Det var i juli sidste år, at det skete - dét der ikke måtte ske.

Winnie Bendtsens far ville tage en frisk cykeltur til campingspladsen i Bork Havn i Vestjylland, hvor hans kone var kørt i forvejen og ventede.

- Han cykler der ganske uvidende, da han pludselig bliver kørt ned bagfra, fortæller Winnie Bendtsen.

Hendes far dør på stedet. 64 år gammel.

Redningsfolkene forsøgte at genoplive ham, men det lykkedes ikke.

Winnie Bendtsens søster var den første til at få besked. Deres far var blevet kørt ned og dræbt af en mand, der skulle indstille noget på sin GPS.

- Den sidder han lige og kigger ned på et kort sekund, hvor han så rammer min far, siger Winnie Bendtsen.

Hele familien var i chok.

Hør Winnie Bendtsen fortælle om, da hun og søsteren skal videregive den triste nyhed til deres mor.

0:00

Ulykker mere fatale på landevejen

Manden i bilen sendte en buket blomster og et kort med et stort 'undskyld' til familien. Det blev de glade for.

- Han kan selvfølgelig ikke gøre ved det. Vi er mennesker, vi fejler alle sammen. Men jeg synes bare, det er så vigtigt, at man tænker over, hvad man laver, når man kører bil, siger Winnie Bendtsen.

- Nu mangler vi ham hver dag, siger hun berørt ved tanken om sin far.

Winnie Bendtsen og hendes families historie er desværre ikke enestående.

Den hyppigste årsag til dødsulykker blandt cyklister er netop påkørsler bagfra. Sidste år mistede 31 cyklister livet. Otte af dem blev kørt ned bagfra som Winnie Bendtsens far.

En ny kampagne - "Vi deler vejen" - sætter fokus på cyklister på landevejen. Farten på landevejene er nemlig ofte en medvirkende faktor i alvorlige ulykker.

- Selvom der sker lidt flere cykelulykker i byen, så er de bare ofte mere fatale, når de sker på landevejene, siger Jeppe Gudmandsen fra Rådet for Sikker Trafik.

Generelt er det gået den rigtige vej med antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken de seneste år, men sådan ser det ikke ud i forhold til cyklister.

De seneste 10 år er der sket en stigning på seks procent i antallet af dræbte og tilskadekomne cyklister, viser tal fra Vejdirektoratet.

'Nu kører jeg altid ind til siden'

Ifølge Jeppe Gudmandsen er det utopi at tro, man kan få antallet af dræbte cyklister på landevejen ned på nul.

- Men det, man selv kan gøre som cyklist, er at holde til højre, have hjelm på og have pangfarvet tøj på, så man er lettere at se, siger han og tilføjer

- Som bilist skal man være opmærksom på farten, for hvis ulykken sker, er farten altafgørende, for hvor alvorligt det går. Og så skal man være selvfølgelig være opmærksom på vejen og ikke sin telefon eller andet.

Winnie Bendtsen har selv ændret sine kørevaner efter ulykken, hvor hendes far mistede livet.

- Førhen kunne jeg da godt lige rode lidt ved radioen eller se på GPS'en og indstille et eller andet. Nu kunne jeg ikke drømme om at røre ved noget, der tager min opmærksomhed. Nu kører jeg altid ind til siden, for jeg vil så nødig, at det her skulle overgå en anden.

Facebook
Twitter