103 år gammelt damplokomotiv skyld i 5 brande

Veterantog holder nu stille over hele landet på grund af tørken.

Toget FFJ Nr. 34 var i drift indtil cirka 1953 og nåede at køre omkring 1 million kilometer. Siden købte Limfjordsbanen det gamle damplokomotiv og gjorde det køreklart igen. (Foto: Morten Larsen © DR Nórdjylland)

En hyggelig eftermiddagstur med veterantoget FFJ nr. 34 blev i går pludselig lidt mere spændende, end de godt 50 passagerer måske havde regnet med.

Det over 100 år gamle damplokomotiv på Limfjordsbanen antændte fem brande over en strækning på få kilometer.

Brandene blev dog hurtigt slukket, inden de nåede at gøre større skade.

Årsagen til branden skyldes en askekasse under togets fyr, der ikke fungerede, som den skulle. Kassen opsamler det færdigbrændte kul fra fyret.

- Over kassen sidder et vandingsanlæg, som skal sørge for, at alle gløder er slukket. Det har simpelthen ikke virket ordentligt, så alt blev vædet, forklarer næstformand hos Limfjordsbanen Mike Lynge Stefansen.

Limfjordsbanen har restaureret og kørt med toget i flere år. Endnu vides det ikke, om fejlen på toget var teknisk eller menneskelig.

Veterantog holder stille flere steder

Efter uheldet i går anbefalede indsatslederen hos Nordjyllands Politi et kørselsforbud for toget, indtil der igen var faldet regn.

- Det har vi fuld respekt for. Og det har vi taget til efterretning. Det betyder, at der ikke bliver kørt mere, indtil vi får noget nedbør, siger Mike Lynge Stefansen.

I Nordjylland har man for tiden - ligesom flere andre steder i landet - et særligt højt tørkeindeks. Faktisk er tørkeindekset i det nordjyske lige nu ti, som er det højeste på skalaen.

I Nordjylland kører også Mariager-Handest veteranbane. På deres hjemmeside skriver de, at man på grund af tørken og brandene i går har valgt at indstille kørslen med deres damplokomotiv.

Og på Sjælland betyder det høje tørkeindeks, at damptogene også her holder stille hos både Nordsjællands- og Vestsjællands Veterantog.

Under valgkampen i maj lejede Venstre-politikeren Kristian Pihl Lorentzen et veterantog. Her antændte gnister fra toget i alt ti brande.

'Det skal ikke ske igen'

Det tørre vejr er en udfordring, når man kører med de gamle toge med fyr, fortæller sekretær i Danske Veterantogs Fællesrepræsentation Christian Bruun.

- Generelt er det et problem, hvis det er tørt. Så skal man være forsigtig med kørsel med damplokomotiver, siger han.

Han gør samtidig opmærksom på, at alle jernbaneklubber følger anvisningerne fra de steder, der forvalter togskinnerne, samt beredskabet.

Men man skal ikke være bekymret for flere brande fra veterantog, forsikrer Mike Lynge Stefansen.

- Vi er mange klubber, der bruger de gamle lokomotiver. Det har man gjort i over 50 år, så det er noget, der er styr på. Det, der skete i går, var en fejltagelse. Det skal ikke ske igen, og det kunne have været undgået, siger han.

Veterantogsentusiaster kan glæde sig over, at weekenden ser ud til at byde på regn flere steder i landet.

Facebook
Twitter