15-årige Freja vil have politikerne til bordet: Palmeolie skal ud af vores dagligvarer

Freja Bruun har inviteret partier, dagligvarebutikker og organisationer til møde om fremtiden for verdens regnskove.

Siden hun var otte år, har Freja Bruun kæmpet for et bedre miljø og bevarelse af verdens regnskove. (© PRIVATFOTO)

Freja Bruun fra Frederikshavn er blot 15 år, men har allerede brugt halvdelen af sit liv på at kæmpe for regnskoven og et bedre miljø, og nu vil hun have landets fremmeste politikere og største dagligvarekæder i tale.

”Jeg vil som en af fremtidens forbrugere ikke være med til, at der bliver fældet regnskove hver gang, vi er ude at handle ind,” skriver hun i en invitation til et møde, som hun i denne uge har sendt til miljøordfører på Christiansborg og kæder som Dansk Supermarked og Coop.

Målet er at gøre opmærksom på forbruget af palmeolie, som i dag findes i en lang række produkter som kiks, færdigretter og shampoo, og af organisationer beskyldes for at være den primære årsag til, at regnskove i Malaysia og Indonesien forsvinder.

- Det ultimative mål er, at vi helt stopper med at forhandle produkter med palmeolie i Danmark, og at andre lande vil følge med, forklarer Freja Bruun.

- Palmeolien bliver hentet ved, at man fælder store mængder regnskov, og så planter man palmeolietræerne bagefter, fortsætter hun.

Arbejdet for en mere bæredygtig verden begyndte i en alder af blot otte år.

Her så Freja Bruun mellem børneprogrammerne på tv en dokumentar, hvor en isbjørn var ved at drukne som følge af klimaforandringerne.

- Jeg har altid været ekstremt glad for dyr og natur, og jeg blev bare helt vildt ked af det, siger Freja Bruun, der bagefter drejede hovedet mod sin far og spurgte, om ikke de kunne gøre noget ved det.

Siden har hun med hans hjælp blandt andet startet en underskriftindsamling mod fældning af verdensregnskove, hvor hun fik folk fra 53 forskellige lande til at skrive under.

For tre år siden fik Freja Bruun samlet penge ind, så hun kunne hjælpe 60 børn i Amazonas med at få mulighed for at komme i skole, og hun har tidligere haft møder med både EU-parlamentariker Margrethe Auken og folketingsmedlem Steen Gade, begge SF.

Vi kan gøre den største forskel

Hun bruger nyhederne og forskellige sider på nettet til at holde sig orienteret og føler, at hun som ung har en særlig forpligtelse til at råbe op.

- Jeg føler, at jeg er nødt til at gøre noget, for der er ikke så mange andre, der gør det, siger hun.

- Jeg er en del af en ny generation, og det vi er ved at skabe nu skal gå videre til mine børn og mine børnebørn.

Freja Bruun med med sin far Martin, da hun begyndte sit første projekt for at redde verden skove, en underskriftindsamling. (© PRIVATFOTO)

Blandt hendes jævnaldrende venner og veninder er der forståelse for hendes projekt, men det bliver sjældent til mere end lidt diskussion, når Freja Bruun bringer temaerne på banen.

- Jeg tror ikke, de føler, at kan gøre noget, eller at det er dem, der bør gøre noget ved det, når de kun er børn. Men det er jo os, der kan gøre den største forskel, fortsætter hun.

Freja Bruun har givet politikere og dagligvarekæder en frist til 27. april for at melde deres ankomst til mødet, der skal finde sted 4. maj i København.

Allerede nu er der omkring ti positive tilkendegivelser, heraf fra flere politikere som Alternativets leder Uffe Elbæk, ligesom mødet vil få deltagelse af repræsentanter fra WWF og Red Orangutangen.

For Freja Bruun er det dog vigtigt, at vi ikke kun lægger ansvaret over på naturfredningsforeninger og NGO’er i forhold til at lægge pres på det politiske system og de erhvervsdrivende.

Som ung og som almindelig forbruger kan man på en anderledes måde være med til at trænge gennem strømmen, mener hun.

- Rema 1000 får nok med opkald fra Greenpeace. Men når det er en almindelig forbruger som mig, der gerne vil snakke med dem om problemerne, så tror jeg, det har større betydning for dem, siger hun.

- Der er jo det problem med palmeolie, at man ikke hører ret meget om det, og vi har brug for, at der kommer mere fokus på det. Det kommer til at have en kæmpe effekt i fremtiden, hvis vi ikke gøre noget ved det.

Facebook
Twitter