28 restauranter i Aalborg vil fra i morgen boykotte Wolt

Restauranterne er pressede af stigende priser og mener, at de betaler for højt et gebyr til tjenesten.

Ét af mange Wolt-bude på vej gennem Aalborgs gader. (Foto: © Henning Bagger, Ritzau Scanpix)

Generelt stigende priser lagt sammen med omfattende gebyrer på levering af mad får nu en række restauranter og takeaway-steder i Aalborg til at pause deres aftaler med leveringstjenesten Wolt.

I alt vil 28 restauranter fra fredag middag foreløbigt afbryde samarbejdet med tjenesten.

Restauranterne er gået sammen, fordi de kollektivt vil have Wolt til at sænke det gebyr, som tjenesten får for at stille en platform til rådighed for restauranterne og bringe mad ud via Wolt-bude.

Ifølge Ann-Britt Pedersen, der er ejer af pastarestauranten Casa Pazza og talskvinde for de 28 takeaway-steder, betaler restauranterne op mod 33 procent af deres omsætning, når kunderne bestiller gennem Wolt.

Og det er mere, end hvad restauratørerne kan klare, mener hun.

- Det er presserende lige nu på grund af stigende priser på alt. Bagerierne er lukket ned på stribe, og det er kun et spørgsmål om tid, før takeaway-shops gør det samme, siger Ann-Britt Pedersen.

Afhængig af levering

Niveauet på gebyrerne ville betyde knap så meget, hvis ikke Wolt-bestillingerne udgjorde en meget stor andel af de samlede bestillinger, som kommer ind til restauranterne.

Siden Wolt gjorde sit indtog i Aalborg, er tjenesten blevet så populær, at det nu er op mod 90 procent af bestillingerne til Casa Pazza, der går gennem Wolt, fortæller Ann-Britt Pedersen.

Når forretninger som hendes samtidig skal betale op mod 33 procent af madleverancen i gebyrer, betyder det, at takeaway-stederne går glip af en stor del af den fortjeneste, de kunne have, hvis kunderne købte maden i restauranten i stedet.

- Vi står i en situation, hvor vi ikke kan få kunderne ind, fordi de er blevet forvænt til at trykke fire gange på en telefon for at få alt leveret til døren. Vi er ved at brække nakken og lever fra dag til dag, siger Ann-Britt Pedersen.

Ann-Britt Pedersen sætter en stor del af sin omsætning på spil henover weekenden ved at boykotte Wolt. Men det er det, der skal til, siger hun. (© PRIVATFOTO)

Ann-Britt Pedersen erkender, at restauranterne selv har været med til at øge interessen for Wolt ved at indgå aftaler med leveringstjenesten.

Men hun mener, det har været helt nødvendigt.

- Vi er afhængige af at kunne tilbyde en eller anden form for levering. Vi kommer ikke uden om, at folk, undskyld jeg siger det, er blevet lidt dovne. Det er tiderne nu. Der er også folk, der fysisk ikke kan komme ned til os, siger hun.

- Men det går ikke, at al vores omsætning og procenter går til et eksternt firma. Det er ikke dem, der står og knokler i køkkenet 80 timer om ugen.

Restauranterne havde oprindeligt indkaldt Wolt til møde i dag torsdag med varsel om boykot, hvis ikke procenterne blev sat ned.

I stedet har Wolt indkaldt samtlige restauratører til et møde på mandag. Det skulle gerne resultere i, at Wolt, som krævet, sætter gebyret ned, siger Ann-Britt Pedersen.

- Vi siger ikke, at Wolt eller andre leveringstjenester ikke skal have noget. Vi siger bare, at i den her krise, hvor vi er så pressede, der skal vi have en åben dialog og finde et kompromis, hvor alle kan være med.

- Aftaler kan ikke ændres fra dag til dag

DR Nyheder har kontaktet Wolt for at høre, hvordan de forholder sig til kritikken.

Daniel Johansen, der er ansvarlig for partnerskaber med restauranterne hos Wolt, siger, at man fra Wolts side har stor sympati med restauratører og andre erhvervsdrivende, der lige nu er pressede af stigende udgifter, og at man har gjort sig mange overvejelser om, hvordan man kan hjælpe restauranterne igennem krisen.

Under coronanedlukningerne tilbød Wolt restauranterne, at de helt ekstraordinært kunne få betalt noget af gebyret tilbage, men i dag er situationen anderledes, siger Daniel Johansen, fordi alle – også Wolt – er berørt af voldsomme prisstigninger, rentestigninger og et uforudsigeligt marked.

Ann-Britt Pedersen siger, at boykottet kommer, fordi I tager for højt et gebyr – op til 33 procent af omsætningen på bestillingen. Kan I ikke sænke det gebyr, så begge parter fortsat får noget ud af det?

- Vi kan ikke fra den ene dag til den anden ændre den aftale, vi har med restauranterne, siger Daniel Johansen.

- Men det, vi kan gøre, er at introducere nogle nye løsninger, som forbedrer vilkårene for restauranterne, og samtidig sikre, at kunderne fortsat får den samme gode service og det produkt, som de efterspørger, så de bliver ved med at bestille mad fra restauranterne.

Daniel Johansen siger, at løsningsforslagene både omhandler hjælp til at forbedre indtjeningen via Wolts app, men også mulighed for at restauranterne kan etablere deres egen platform og fortsat benytte sig af Wolts bude.

Det sidste vil gøre det muligt for restauranterne i højere grad selv at fastsætte prisen på deres produkter, oplyser Daniel Johansen.

Om det er nok til at stille Ann-Britt Pedersen og de andre restauratører tilfredse er usikkert. Nye tiltag kan være godt, men restauratørerne mener dybest set, at kagen skal skæres mere fair.

- Hver gang de kommer med tiltag, der skal hjælpe os, så er bundlinjen, at de tjener flere penge, siger hun.

- Vi skulle jo forestille at være samarbejdspartnere.