Agnethe er træt af skiftende hjemmehjælpere: Kunstig intelligens skal løse problemet

Ældre ønsker at få besøg af de samme fra hjemmeplejen. I Aalborg Kommune skal en ny teknologi hjælpe det på vej.

Agnethe Jacobsen håber, at hun fremadrettet får besøg af de samme hjemmehjælpere. (Foto: Søren Flytkjær)

Nogle uger kommer der i alt tre forskellige hjemmehjælpere forbi. Hvis der er meget sygdom blandt personalet, kan tallet komme op på fem. Og hvis det er i ferien, kan der komme syv eller otte.

Det er hverdagen for 78-årige Agnethe Jacobsen fra Svenstrup syd for Aalborg.

Og hun er efterhånden træt af at skulle forklare sig, når hun bliver mødt af et nyt ansigt.

- Det huer ikke mig. Der er jeg ærlig, fortæller hun.

- Jeg skal ikke forklare fremmede mennesker, hvorfor jeg skal have hjælp. Det er enerverende, og det har den virkning på mig, at jeg føler, jeg forstærker min egen negative følelse af at have brug for hjælp. Det gider jeg ikke, siger Agnethe Jacobsen.

Hun er ikke den eneste, der lader sig gå på af de skiftende, varme hænder.

Og derfor er Aalborg Kommune i gang med at forsøge at afhjælpe problemet ved at bruge kunstig intelligens.

Den kan koordinere vagtplaner og kørselsruter via en computer - og på den måde skabe mønstre, som medarbejderne ikke kan komme frem til på egen hånd.

Øget kontinuitet

Helt konkret går det ud på at give vagtplanlæggeren et hjælperedskab i form af en algoritme, som kan give feedback eller sende pop up-beskeder, når der laves planer, som ikke er hensigtsmæssige.

Det fortæller Lasse Østergaard, der er chefkonsulent i ældre- og handicapforvaltningen i Aalborg Kommune.

- Ved en simpel ting som at køre fra A til B til C, kan vi sikre, at vi kører den mest hensigtsmæssige vej. Det kan også være, vi ved hjælp af data kan se nogle mønstre, som den menneskelige hjerne har svært ved at håndtere, fordi der er så meget kompleksitet forbundet med det, siger han og uddyber:

- Gennem de mønstre kan vi få planlæggerne til i højere grad at vælge det, der sikrer en øget kontinuitet.

Og det er altså en kontinuitet, som mangler. I en tilfældig uge i efteråret fik 66 procent af de ældre i Aalborg Kommune besøg af mindst fire forskellige medarbejdere til personlig pleje.

Syv procent fik hjælp i eget hjem af 11 forskelige hjemmeplejere.

- Vi tror på, vi kan rykke en lille smule ved den store gruppe, som måske kan komme til at opleve, at der kommer lidt færre medarbejdere i deres hjem, siger Lasse Østergaard.

Tryghed er altafgørende

Hos Dansk Ældreråd hilser de også den kunstige intelligens velkommen.

Her synes formand Inger Møller Nielsen, der også er lokalformand for Ældrerådet i Brønderslev, at det er godt, der kommer fokus på problemet.

- Det er af meget stor betydning, for det er utrygt, at der kommer så mange forskellige. Så ved de heller ikke, hvad de skal tage fat på, når de kommer. Det er ikke tilfredsstillende for borgeren, siger hun.

Når Agnethe Jacobsen får besøg hver morgen, skal hun hjælpes i bad, og medarbejderne skal tjekke, at hun er okay, og ikke er i krampe.

- Hvis den, der kommer, kender både mig og grunden til, jeg skal have hjælp, så gør vi det bare. Det letter min dagligdag, siger hun og uddyber:

- Tryghed er altafgørende. Man føler sig jo ikke tryg ved at være et sted i livet, hvor det mest handler om sygdom.

Aalborg gennemfører projektet til 5,8 millioner kroner i samarbejde med Syddjurs Kommune.

De håber at få idéen finansieret af Investeringsfonden.