Alarmopkald fra Svinkløv bliver undersøgt som politiklagesag

Trine Nielsen slog som den første alarm, da Svinkløv Badehotel brændte. Under opkaldet fik hun skæld ud for ikke at kunne den præcise adresse. Nu bliver politimandens adfærd undersøgt.

  • Svinkløv Badehotel brændte ned til grunden natten til den 26. september. (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2016) (Foto: Henning Bagger © Scanpix)
  • Svinkløv Badehotel brændte ned til grunden den 26. september. (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2016) (Foto: Henning Bagger © Scanpix)
1 / 2

Det udviklede sig til en besynderlig samtale, da Trine Nielsen som den første slog alarm til 112 midt om natten 26. september, da Svinkløv Badehotel i Nordjylland brændte.

Opkaldet er nu blevet en sag for Den Uafhængige Politiklagemyndighed.

Ikke fordi Trine Nielsen har klaget, men fordi Østjyllands Politi, der leder vagtcentralen, har forelagt opkaldet for klagemyndigheden.

Det sker efter en anmodning om aktindsigt i alarmopkaldet fra DR P4 Nordjylland.

Politiklagemyndigheden har derefter selv valgt at tage sagen op, fortæller direktør Kirsten Dyrman.

- Vi synes, der kan være anledning til at undersøge den pågældende politimands adfærd overfor den borger, der ringer. Det kan vi gøre i sager, hvor vi synes, at der er en vis alvor, og hvor der kan være en grund til, at vi udtaler os om det, siger Kirsten Dyrman.

Trine Nielsens alarmopkald tog 3 minutter og 15 sekunder. Tre gange så lang tid, som da forpagter Louise Toft-Hansen minuttet senere slog alarm om samme brand.

Trine Nielsen har lagt sagen bag sig, men er fortsat forundret over forløbet af samtalen med alarmcentralen.

- Han blev flere gange irriteret over, at jeg ikke kunne give den præcise adresse på hotellet. Jeg oplevede, at jeg fik skæld ud, simpelthen, siger Trine Nielsen, der bor i Horsens og ikke er lokalkendt i området, hvor Svinkløv Badehotel lå.

Selv om hun ikke selv har valgt at klage, har hun det fint med, at Politiklagemyndigheden selv har valgt at behandle det som en klagesag.

- Jeg synes, det er fint, at de vil kigge efter, om deres håndtering af opkaldet har været ok eller ej, siger hun.

FacebookTwitter