Allan blev snydt af Facebook-scam og bliver kimet ned: Må blokere 120 telefonnumre

Med en falsk kampagne på Facebook har svindlere på effektiv vis lokket flere danske mænd i en fælde.

- Jeg er ikke stolt af det, siger Allan Woods, der lod sig lokke af et scam-opslag på Facebook. (Foto: Screenshot / Klaus Videbæk © DR Nórdjylland)

Falske annoncer er et udbredt problem på Facebook, men selvom Facebook modtager gentagne anmeldelser, så dukker de stadig op på det sociale medie.

I den seneste tid er et væld af danskere blevet præsenteret for et særligt snedigt annonceopslag, hvor man på dansk og med brug af kendte karakterer fra TV-programmet ’Løvens Hule’ forsøger at få brugerne til at investere i en lille chip, der angiveligt kan købe og sælge online-valutaen bitcoins helt af sig selv og give god fortjeneste til dem, der lægger penge i projektet.

Opslaget er ifølge netmediet Version2 blevet anmeldt adskillige gange som spam, men bliver ved med at dukke op i Facebooks feed med forskellige afsendere.

Det er i særdeleshed unge mænd mellem 30 og 34 år, som bagmændene forsøger at lokke i fælden, og i flere tilfælde har de haft held med deres foretagende.

Alarmklokkerne begyndte at ringe

En af dem, der er blevet snydt, er Allan Woods fra Hobro, der driver sit eget teltudlejningsfirma.

- Jeg havde lige et øjebliks fri fra arbejde, som jeg brugte til at klikke på sådan en annonce, hvilket jeg ellers næsten aldrig gør, fortæller han.

Via annoncen bliver man ledt ind på en hjemmeside, der til forveksling ligner Berlingske.dk, og her præsenteres man for flere billeder fra rigtige afsnit af Løvens Hule med opdigtede anbefalinger fra programmets ekspertpanel.

Også opdigtede brugere fortæller på sitet om gode erfaringer med investeringen.

Allan Woods læste den temmelig fyldige artikel grundigt igennem og blev derefter ledt videre af en formular, hvor man i første omgang skulle oplyse telefonnummer og mailadresse og derefter kreditkortoplysninger for at gennemføre købet.

Det var først, da han kort efter blev ringet op af en engelsktalende person, at han blev klar over, at noget var galt.

- Det gjorde jeg inden for ti eller femten minutter efter, jeg havde gennemført transaktionen. Der var så mange alarmklokker, der larmede, og så sad jeg tilbage og tænkte: "Det passer ikke det her, du er simpelthen hoppet i med begge ben", fortæller han.

Op til 30 opkald om dagen

Den falske kampagne har kostet ham 300 euro svarende til 2.500 kroner.

Men værre er det, at hans kontaktoplysninger er blevet formidlet videre til andre svindlere, som siden har kimet ham ned med ’anbefalinger’ til hans investering.

I en periode var det 20 til 30 opkald om dagen, og Allan Woods har siden slutningen af juli fået sit teleselskab til at spærre 120 telefonnumre, så de ikke kan ringe ham op.

- Pengene har jeg forliget mig med. Det er ligesom hvis udstødningen er gået på din bil. Men det, at jeg bliver generet så mange gange om dagen, er virkelig en hæmsko i min hverdag, siger Allan Woods, der meget gerne vil undgå at skifte telefonnummer, da det også er det nummer, hans kunder bruger til at kontakte ham på.

Når han ser tilbage på, hvorfor han lod sig lokke, mener han, at han blev taget ved næsen af sin egen grådighed og løftet om lettjente penge.

- Jeg er ikke stolt af det. Bagefter følte jeg mig lidt tom indeni. Hvorfor gjorde jeg det her?, spørger han.

Sjældent godt udført

At man kan lade sig snyde af opslaget er sikkerhedsrådgiver ved IT-virksomheden Improsec Claus Vesthammer dog ikke overrasket over.

Han mener, at tricket er ganske veludført og har flere gange anmeldt det til Facebook for at få det pillet ned.

- At se en scam-kampagne på nærmest perfekt dansk er faktisk ret sjældent, siger Claus Vesthammer, der undrer sig over, at det bliver ved med at dukke op.

Han oplyser, at bagmændene tidligere har lavet præcis samme fidus i Storbritannien, hvor man har brugt den britiske udgave af Løvens Hule BBC’s ”Dragons Den” til at få oplysninger lokket ud af brugerne.

Derfor burde det være muligt for Facebook at sætte en stoppe for det, så folk ikke bliver snydt, mener han.

- Jeg tænker, at man i deres platform burde kunne se nogle mønstre i, hvad det er for nogle profiler, som opretter de her annoncer. Det er endda de samme billeder, der kommer på, siger Claus Vesthammer.

- Det, at Facebook ikke tager det alvorlig og får det fjernet, gør jo bare, at der er flere, som risikerer at falde i den her fælde, fortsætter han.

Tænk dig om en ekstra gang

DR Nordjylland har tirsdag eftermiddag forsøgt at få en kommentar fra Facebook.

Til spørgsmålet om hvordan det er muligt, at allerede anmeldte spamopslag kan optræde gentagende gange i en brugers feed, skriver Facebook i en mail*:

"Vi tillader ikke annoncer, der er vildledende eller falske på Facebook, og annoncer og kontoer, der overtræder vores annoncepolitik vil blive fjernet. Vi har undersøgt de annoncer, der problematiseres af Ingeniøren (Version2 red.) og fundet ud af, at de tilsyneladende er en del af et scam mod Facebook-brugere, og at kontoerne som blev brugt kunne undgå at blive opdaget på grund af 'cloaking', hvilket er når en side giver andet indhold til deres brugere, end det de viser os til gennemgang. Alle de identificerede kontoer er nu sat ud af funktion for at bryde tilliden hos vores brugere og at lave vildledende indhold. "

Facebook oplyser desuden, at annoncen nu skulle være helt fjernet fra det sociale medie.

Claus Vesthammer tvivler dog på, at man som bruger i fremtiden vil undgå de falske annoncer og råder derfor folk til at tænke sig om en ekstra gang.

- Hvis det ser for godt ud til at være sandt, så er det nok desværre sådan. Organiseret kriminalitet foregår jo på den måde, at man går derhen, hvor pengene er. Hvis de her annoncer bliver ved med at poppe op, så er det, fordi der er penge i det. Så man skal ikke trykke på dem.

*Artiklen er opdateret 15/8 kl. 09.46 med kommentar fra Facebook.

Facebook
Twitter