Benny bringer mad og forsyninger til efterladte søfolk i Danmark: 'De vil rigtig gerne hjem'

Både i danske og udenlandske farvande er søfolk fanget på havet på grund af nedlukning.

Operationschef Benny Bertelsen spejder op mod lasten på et fragtskib med behov for forsyninger. (Foto: Johnni Isaksen © DR Nyheder)

Hvis havet ud for Skagen var en rasteplads på E45, ville bilerne holde tæt, og de ville have holdt der så længe, at man kunne blive helt bekymret for, om de nogensinde ville komme videre.

Corona-krisen har sat trafikken på verdenshavene i stå, og det betyder, at mange søfolk ikke har sat deres fødder på hjemlig grund i månedsvis.

Det gælder også udenlandske skibe med internationale søfolk i havene omkring Danmark.

De kan ikke komme ud af stedet, fordi skibene, de sejler med, ikke har noget at lave og sparer på ressourcerne, mens krisen står på.

Samtidig gør en lammet flytrafik det svært at fragte nye

besætningsmedlemmer
til skibene, så de gamle kan blive afløst.

I Danmark samles mange internationale skibe ved Skagen Red få kilometer fra den nordjyske østkyst.

- Der er en del flere skibe i øjeblikket, end der plejer at være. Jeg vil sige cirka dobbelt op af, hvad der normalt er, fortæller Benny Bertelsen.

Han er

operationschef
for Saga Shipping, som flere gange dagligt forsyner skibe i området med mad, reserveredele og andre mangler fra land.

Under normale omstændigheder ville de også have nytilkomne

besætningsmedlemmer
til de udenlandske skibe, men det er ikke tilfældet i de her tider.

- Der er jo besætninger herude, der har været afsted i langt over normeret tid. Altså flere måneder ekstra, fordi de ikke kan blive skiftet ud, siger han.

- Mange af dem vil rigtig gerne hjem.

Venter på det hele går over

Der ligger omkring 40 skibe på Skagen Red, og flere af dem er så store, at de kan ses fra land.

I

flåden
er der udover fragtskibe også to krydstogtskibe, som tidligere har ligget til kaj i henholdsvis Skagen og Fredericia.

Skibet der tidligere lå i Skagen tilhører et tysk rederi, og her er det lykkedes at sende en stor del af de godt 600

besætningsmedlemmer
hjem. Heraf er mange tyskere vendt retur med bus.

Men der er stadig omkring hundrede

besætningsmedlemmer
tilbage, hvilket er et minimum for at holde skibet i drift.

- De to krydstogtskibe ligger der som en direkte udløber af corona-krisen. Der er ingen passagerer. De kan ikke komme i havn, og de ligger udelukkende og venter på, at coronaen går over, siger Benny Bertelsen.

Saga Shipping møder mange stilleliggende skibe på sin vej gennem farvandet ved Skagen. Der ligger blandt andet to krydstogtskibe.

Jakob Svane er sekretariatschef for Danske Shipping- og Havnevirksomheder, og han bryder sig ikke om synet af de mange fragtskibe, der ligger for anker.

- Det er et billede på, at verdensøkonomien ikke har det godt. Når skibe ligger stille, er det, fordi de ikke tjener penge. De tjener kun penge, når de sejler med noget. Det er ikke specielt godt, siger han og tilføjer:

- For det første fordi Danmark er en stor søfartsnation - det er også danske

arbejdspladser
på spil i det her. For det andet kan det betyde dyrere transport og dermed dyrere varer - det kan give en selvforstærkende økonomisk krise. Det er jo stærkt problematisk.

Foreløbigt er der stilstand på havets rasteplads.

Benny Berthelsen og medarbejderne hos Saga Shipping har netop sendt en leverance op på ladet af et fragtskib, og de gør klar til endnu en travl arbejdsdag.

- Nu sejler vi hjem og laster til næste tur om tyve minutter, siger han.