Biblioteker er blevet til e-boks-hjælpecentre

Det er ikke længere kun bøgerne, der fylder i dagligdagen på bibliotekerne. Mange kommer også for at få hjælp med e-boks eller netbank.

Bøgerne fylder stadig, men knap så meget som de har gjort i bibliotekernes kontakt med borgerne. (Foto: Thomas Askjær © DR bornholm)

Det er ikke altid den gode roman eller den fine novelle, som folk er på udkig efter, når de tropper op ved skrankerne på landets biblioteker.

Men derimod hjælp til e-boks og netbank.

Det er blandt andet oplevelsen i Mariagerfjord Kommune, hvor bibliotekschef Hans Ulrich Hansen ser en stigende grad af borgere, der beder om hjælp til at handle på nettet og navigere i den digitale kommunikation med myndigheder.

Tid til omstilling

To tredjedele af de tusind daglige gæster på kommunens biblioteker søger råd til andet end boglån, vurderer han, og derfor må bibliotekerne omstille sig.

En af bibliotekernes vigtigste opgaver er nemlig at være mødested for borgerne:

- Det er et af de få offentlige mødesteder, der er tilbage, hvor man kan møde levende mennesker af kød og blod, som kan hjælpe en, siger Hans Ulrich Hansen.

Selvom mange af de opgaver, biblioteket bliver stillet, hører under Borgerservice, kalder bibliotekschef Hans Ulrich Hansen opgaverne for en gråzone. Han vil derfor ikke sende borgerne rundt i systemet.

En stor forandring

Formanden for Danmarks Biblioteksforening, Steen Bording Hansen, er enig i, at biblioteket har fået en ny rolle i samfundet.

- Der er sket en kæmpestor forandring i, hvad man bruger bibliotekerne til. De er rigtig gode til at udfylde de behov, borgerne har, siger Steen Bording Hansen.

- Vi har en offentlig sektor, der er blevet digital. Nogle har svært ved overhovedet at navigere i et digitalt landskab, og her tilbyder bibliotekerne nogle ting, som efterspørges af borgerne, siger han.