Billig asfalt kan ikke klare sommervarmen

Billig asfaltbelægning bliver løs, når vejene i sommervarmen begynder at smelte.

Billig asfaltbelægning bliver løs, når vejene i sommervarmen begynder at smelte. (Foto: Kristian Pedersen)

Det kan være svært for de danske veje at holde på formerne i sommervarmen. For når solen bager, så kan asfalten give sig og blive klistret og glat.

Det er særligt den såkaldte OB-belægning, som er en billig løsning, hvor skærver på vejen køres fast af billister.  Belægningen koster kun en tredjedel af, hvad en normal asfaltbelægning koster. Men når varmen melder sig, kan det give problemer.

Som sirup

En af de strækninger, hvor asfalten bukker under for varmen, er vejen mellem de nordjyske byer Svenstrup og Støvring.

Her blev der sidste år udlagt skærver, som blev kørt fast af bilister. Men nu er skærverne kørt løs.

Leif Albrechtsen, der kører dagligt på vejen, forklarer fænomenet som at køre på sirup.

- Bilerne tager farten af, og hastigheden er meget afdæmpet. Og man kan også mærke, at vejen slår op i hjulkasserne.

Velkendt fænomen

Og det er ikke kun på den nordjyske strækning, at den billige OB-belægning kan give problemer for trafikken.

- På grund af varmen, så bliver asfalten blød, og så kan den ikke holde på de skærver, der er arbejdet ind i den, siger forsker i vejbygning ved trafik og veje på Aalborg universitet, Lars Bolet, der også peger på, at fænomenet med den smeltede asfalt er velkendt, når vi får høje sommertemperaturer.  

Utilfreds kommune

Vejen mellem Støvring og Svenstrup varetager virksomheden Colas for Aalborg kommune. Hos kommunen er afdelingsleder i trafik og veje, Henrik Jess Jensen, ikke tilfreds med vejens beskaffenhed. 

- Vi har allerede sidste sommer peget på, at vi så, at de gerne valgte en anden løsning. Der er meget tung trafik på strækningen og det er vores holdning, at der nok bør kigges på en anden løsning.

Fortryder ikke belægningen

Virksomheden Colas, som har aftaler med syv danske kommuner, og afdelingschef Thomas Jørgensen fortryder ikke umiddelbart, at man har valgt OB-belægningen.

- Det har vi ikke. OB er en rigtig god belægning, og til de egenskaber vi har valgt den til, det passer den rigtig godt til. Men den har selvfølgelig nogle bivirkninger i ekstrem varme.

Virksomheden har ikke umiddelbart planer om at lægge en ny belægning på strækningen.

- Nej, det har vi ikke. Ikke som det ser ud lige nu derude.

Både Henrik Jess Jensen og forsker Lars Bolet peger på, at OB-belægning også har nogle fordele. Blandt andet er løber der mindre vand i vejen ved regnvejr.

Facebook
Twitter