Brandingekspert: Spar Nord har skadet sit image

Danmarks 6. største bank har dummet sig ved at give et høringssvar, der af mange bliver opfattet som homofobisk. Det mener en brandingekspert.

Spar Nord fastholder et image som værende en nordjysk provinsbank, mener Kresten Schultz Jørgensen

Spar Nord Bank har dummet sig og skadet sit image.

Det mener branding-ekspert Kresten Schultz Jørgensen, efter banken har givet et høringssvar, der af mange bliver opfattet homofobisk.

- Det er et selvmål, som vil betyde noget negativt for bankens brand, siger Kresten Schultz Jørgensen, administrerende direktør i kommunikationsvirksomheden Lead Agency.

Rådhuspladsen 75 ændres til Regnbuepladsen 75

Palaveren er udløst af, at bankens adresse i københavn skifter navn fra Rådhuspladsen 75 til Regnbuepladsen 75, opkaldt efter det homoseksuelle regnbueflag.

Den ændring har Spar Nord udtrykt sig negativt om i et høringssvar til kommunen.

"Det forekommer pinligt og useriøst, at et så stort flertal i Borgerrepræsentation bakker op om denne intetsigende naturbeskrivelse blot fordi, den tilsyneladende - af visse minoritetsgrupper - er knyttet til en bestemt seksuel observans", skriver banken blandt andet.

Et svar, der har fået enhedslistens Morten Kabell, teknik og miljøborgmester i København, til at kalde Spar Nords svar for homofobisk og intolerant.

Og brandingekspert Kresten Schultz Jørgensen er enig i, at sagen sender et dårligt signal om Danmarks 6. største bank.

- Det betyder, at Spar Nord er med til at fastholde brandet som en nordjysk provinsbank i en situation, hvor man faktisk kunne have valgt det modsatte, siger han.

Ifølge Spar Nords pressechef Leif Lind Simonsen ønsker banken ikke at kommentere kritikken på nuværende tidspunkt.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk