Digitale tider giver lukketid hos kommunerne

Kommuner lukker i stigende grad for den fysiske borgerservice - og for telefonerne. Uheldigt, mener Ældresagen.

Ifølge Ældresagens formand, Søren Rand, er det uheldigt, at spareøvelser altid går ud over de svageste. (arkivfoto) (© DR Nordjylland)

Du bør nærlæse din kommunes åbningstid, inden du henvender dig.

De ny digitale tider kan betyde, at din kommune holder lukket - også for telefonerne.

Det oplever borgere i Frederikshavn Kommune, der efter nytår har forsøgt at kontakte kommunerne på onsdage. Rådhuset er lukket, og der er automatsvar på telefonerne.

Går ud over de svageste

Vesthimmerland Kommune har haft lukket på onsdage i fire år, og i Hjørring lukkes de tre borgerservice-filialer i Sindal, Hirtshals og Vrå til sommer, ligesom rådhuset vil have lukket på onsdage.

- Det er fair nok at spare, men det er uheldigt at det altid går ud over de svageste borgere, mener Ældre Sagens landsformand Søren Rand.

Han beretter om kommuner, der også har sparet på personalet i borgerservice - netop for at tvinge folk til i højere grad at henvende sig digitalt.

Borgere kan betjene sig selv

I Frederikshavn erkender kulturdirektør Heidi Becker Rasmussen, at de ny begrænsede åbningstider også er en slags opdragelse.

- Vi vil gerne lære borgerne, at de kan selvbetjene sig selv på alle tidspunkter af døgnet, siger hun.

Ny lukketider er overvejet i mange kommuner. Blandt andre også i Jammerbugt kommune, hvor medarbejderne har ønsket en fast lukkedag, men det ønske er afvist af politikerne.

Lille fald i henvendelser siden digital skæredato

I Mariagerfjord Kommune har der været færre henvendelser siden 1. november, hvor alle skulle have en digital postkasse. Men også her bevares åbningstiderne.

- Den personlige kontakt med borgerne er vigtig, og vi finder det nødvendigt at holde åbent især af hensyn til kommunens ældre, siger Morten Overgaard, der er leder af Borgerservice.

De foreløbige erfaringer fra alle nordjyske kommuner viser, at de ny digitale tider kun har medført et lille fald i antallet af personlige henvendelser til de kommunale kontorer.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk