Ernæringsekspert: Proteinpulvere og sportsdrikke er penge ud af vinduet

Almindelig mad er vejen frem til bedre præstationer - også for topatleter, mener ernæringsfysiolog.

Magnus Knudsen spiser og drikker mange sporternæringsprodukter dagligt. De virker opkvikkende og præstationsfremmende, mener han.

Drop proteinpulver og sportsdrikke, hvis du er almindelig motionist. De virker ikke på dig. Du kan i stedet øge din præstation markant ved i stedet at fokusere på, hvad du spiser af almindelig mad.

Det siger Majke Jørgensen, ernæringsfysiolog i Team Danmark.

Fødevarestyrelsen står bag en ny undersøgelse, som er er lavet af analyseinstituttet YouGov blandt 7.588 danskere. Den viser, at omtrent hver sjette mellem 15 og 55 år har taget sportsernæringsprodukter i løbet af den seneste måned.

Et udbredt fænomen

Team Danmark har bidraget med spørgsmål til undersøgelsen for at få fokus på danskernes forbrug af sportsernæringsprodukter.

- Undersøgelsen viser da også, at det er et meget udbredt fænomen, siger Majken Jørgensen.

24-årige pædagogstuderende Magnus Knudsen fra Aalborg træner crossfit 10 til 12 gange om ugen og har gjort det i et halvt år.

Han spiser dagligt mange koffeinpiller, drikker mange energidrikke og spiser meget proteinpulver.

- Jeg tror, det fremmer præstationerne - og så smager det godt. Jeg vil selvfølgelig hellere spise kylling og æg, men det er nemmere at have det andet med, siger han.

Magnus Knudsen arbejder også på en døgninstitution ved siden af studierne. Nogle dage får han derfor ikke søvn nok.

- Så er det en god måde lige at kvikke sig op på, så giver det lidt motivation til at få træningen klaret.

Men det er overhovedet ikke nødvendigt at indtage sportsprodukter for at øge sin præstation. Tværtimod, siger Majke Jørgensen fra Team Danmark.

- Selv hos de atleter, vi ser, som har en enorm høj træningsmængde. der kan man fint få dækket sit behov for kulhydrater, protein og energi ved helt almindelig mad. Og det selv om man har træningsmængder på fire til seks timer om dagen.

Effekten er meget lille

Så det er primært, hvis man har nogle enormt lange rejser eller meget travle, lange dage, hvor det af praktiske årsager kan være nødvendig med de her produkter. Eller under konkurrencer eller maratonløb. Til hverdag har de reelt ikke en øget effekt sammenlignet med almindelig mad, påpeger Majke Jørgensen.

Hun vil strække sig så langt som til at sige, at produkterne HAR en effekt - men den er så lille, at det ikke er værd at snakke om.

- Det er marginaler. Det kan måske øge din præstation med en procent på en maratondistance. Det er klart, at det er her medaljerne afgøres inden for elitesport - men den almindelige motionist kan måske forbedre sig 15-20 procent ved i stedet at fokusere på, hvad de spiser af almindelig mad, hvor meget og hvornår.

Majke Jørgensen peger på, at sportsprodukterne indeholder mange kalorier, og de er ikke særlig ernæringsrige sammenlignet med almindelige madvarer.

- Så et stort forbrug af sportsernæringsprodukter vil kunne ende med, at du får for mange kalorier og for ringe ernæring sammenlignet med almindelig mad.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk